Discussie combilonen in Duitsland

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Jan 3 19:44:21 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het lijkt mij een typisch geval van Kurieren am Symptom :-)

Petje af Bert, je spreekt blijkbaar zo goed Duits dat je binnen een paar
minuten met een woordgrap in het Duits kunt komen!

Maar is dit nu wel echt symptoombestrijding (dat is dacht ik wat Kurieren
am Symptom betekent)? De banen worden natuurlijk niet geschapen door dat
combiloon, maar door de arbeidsmarkt gedeeltelijk te liberaliseren, in dit
geval door toe te staan mensen voor bij 3 euro per uur te laten werken.
Voorlopig natuurlijk met allemaal mitsen en maren, maar toch.
Liberalisering van de arbeidsmarkt en negatieve inkomstenbelasting, die
kant koerst D'66 momenteel toch ook uit? En dat nota bene in Duitsland!

Ik vind het eigenlijk prima passen binnen de kritiek die je laatst gaf op
de uitspraken van Zalm over armoede in Nederland. "Laten we er inderdaad
voor zorgen dat niemand meer werkloos in de bijstand zit."

Als een CDA-PvdA kabinet zoiets in Nederland zou invoeren (wat ik nog moet
zien gebeuren), zou dat acuut mijn weerzin tegen zo'n kabinet verminderen.