vergeten naar de lijst te sturen

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Mon Feb 27 13:34:37 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er waren vier jaar geleden ook al heel veel lokale partijen, Henk.
Vele zelfs in het kielzog van Pim Fortuyn. Hier in Den Haag heeft een groep
psychiatrische patiënten het tot de raad gehaald door zich 'leefbaar' te
noemen - maar dat terzijde.

Je hebt gelijk dat er veel nationale inmenging is. Daarom zijn wij er ook voor
om de gemeenteraadsverkiezingen te spreiden over de vier jaar. Je ziet bij
herindelingsverkiezingen (tussendoor) minder nationale inmenging en eerlijker
lokale uitslagen. Doen de mensen het lokaal goed, dan winnen ze, zo niet, dan
verliezen ze.

Wat D66 betreft: wij doen in evenveel gemeenten mee als vier jaar geleden. En
dus is dat voor ons een reële vergelijking. Bovendien staan we in de
peilingen ongeveer gelijk aan vier jaar geleden (landelijk), dus ook wat dat
betreft zijn de uitgangsvoorwaarden vergelijkbaar. Dat bedoelde ik te zeggen.

Iedereen die zegt dat het óók een nationale peiling is, en dat landelijke
politici die interpreteren naar het hen uitkomt (zoals Ger zei), heeft
natuurlijk ook gelijk.