Godzijdank: Van Mierlo vs. Millitante Vrijheid van Meningsuiting

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Feb 27 12:29:36 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Interessant. Maar hoeveel licht zit er nu werkelijk tussen de opvattingen van V. Mierlo en de fractie?

V. Mierlo pleit voor zelfcensuur om culturele conflicten te voorkomen, zo lijkt het. Maar wat is die zelfcensuur nu eigenlijk? Als het werkelijke zelfcensuur is in de zin daat iedereen zelf kan bepalen of men dingen wel of niet zegt, maar dat V. Mierlo bepleit dat men daarbij ook probeert zoveel mogelijk ongewenste beledigingen te voorkomen, dan ben ik het met hem eens. Dit houdt immers ook in dat als de auteur doelbewust wil beledigen, dat dat dan ook moet kunnen.

Maar het zou ook kunnen dat V.Mierlo bepleit actiever godslastering (of belediging in zijn algemeenheid) te gaan bestrijden, door de staat uiteraard, wie anders. Dan ben ik het volkomen met hem oneens. Dat is immers geen zelfcensuur, maar staatscensuur.

Daar komt bij dat m.i. zelfcensuur pas echt tot volledige wasdom kan komen als de staat zich niet bemoeit met wat je wel en niet kan zeggen. Immers, zolang dat niet het geval is, zit achter iedere uitspraak een impliciet politiek pleidooi voor verruiming van de vrijheid van meningsuiting. En dat is ongewenst, want dat neemt de morele verantwoordelijkheid voor zelfcensuur weg. Hetzelfde geldt voor de tegendemonstraties. Daarachter zit een pleidooi voor verdere beperking van de vrijheid van meningsuiting. En ook dat is ook jammer, want dat geeft extemisten een extra speelkaart.

Hoe je het ook went of keert, iedere inperking van de vrijheid van meningsuiting is in het voordeel van extremisten, aan alle kanten van het politieke spectrum; het geeft hen extra (valide) argumenten en bestaanrecht.

Die VVM moet dus absoluut worden, zodat zelfcensuur ongelimiteerd tot wasdom kan komen.

Groeten,
Mark Giebels

Mark Giebels