Vrijheid van Meningsuiting gekwantificeerd

Sat Feb 25 11:46:52 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Omdat ik zo langzamerhand kots van de millitante vrijheid van menings-
uiting (VvM) heb ik daar eens naar gegoogeld.

In de onderstaande tabel geef ik google de instructie bepaalde items
weg te laten; de overblijvende hits t.o.v. alle hits heeft dan het
percentage van de VvM over het desbetreffende item gaat. Ik kijk naar
een aantal karakteristieken (die 83% dekt) en een aantal inperkingen
(39%).

Het resultaat is zo erg als maar kan:
 * De tabel toont aan dat de helft van wie het heeft over de VvM, die
   vrijheid voor anderen ingeperkt wil zien.
 * De tabel toont aan dat de enige legitieme inperking (strafrecht)
   er niet toe doet.

Vrijheid van meningsuiting - Google op 25/2/2006
Item                               hits     %
Alles                              792.000  100
Karakteristieken (alles hieronder) 134.000   83
  pers, media, krant, radio, tv    210.000   73
  democratie                       619.000   22
  grondwet, grondrecht             627.000   21
Inperkingen (alles hieronder)      484.000   39
  discriminatie                    653.000   18
  moslim                           667.000   16
  godsdienst                       688.000   13
  cartoon                          696.000   12
  allah                            700.000   12
  strafrecht                       787.000    1