Alle Nederlanders in geheim Opsporingsregister

Fri Feb 24 11:27:25 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 24-feb-2006, at 10:59, Mark Giebels wrote:

> Het paspoort krijgt dus een soort RFID tag en de controleurs
> (binnen en buitenland?) kunnen tappen in de bijbehorende on-line
> database om de identiteit vast te stellen. Daar zitten dus
> inderdaad verstrekkende privacyproblemen aan vast, maar wellicht
> dat er via versleuteling wel iets aan te doen is. In theory, als we
> met een betrouwbare overheid te maken hebben.

Het is juist van belang om rekening te houden met perioden waarin de
overheid *niet* betrouwbaar is. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog
ontwikkelde een Nederlander een nieuw persoonsbewijs. Het bleek
destijds zo goed ontworpen dat de nazi's err na de bezetting van ons
land graag gebruik van maakten. Met funeste gevolgen.

Erik vdMb

(Ik heb de subject-regel maar even aangepast. Het demoniseren van
politieke tegenstanders door ze voor nazi uit te maken is een wat
belegen gewoonte die al achterhaald was toen Hugo Brandt Corstius
in zijn hoedanigheid als 'Stoker' minister Ruding 'de Eichmann van
deze tijd' meende te moeten noemen.

Dergelijke groteske vergelijkingen zijn bovendien een belediging voor
mensen als wijlen mijn oudoom die tijdens de Tweede Wereldoorlog
met gevaar voor eigen leven tegen de echte nazi's hebben gestreden.
Ze slaan bovendien vaak de discussie dood.
Op Usenet worden discussiedeelnemers die zich ervan bedienen dan
ook gediskwalificeerd. Terecht, lijkt me.)