Haweya Ali: foto's, prijs, school, sluiers en werk

Thu Feb 23 17:23:07 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Laten we AHA toch vooral gewoon blijven beoordelen op de daden die ze als
>politica doet of nalaat.

 Precies. Dus op haar trip naar Denemarken (directe aanleiding trouwens een
 prijs, niet die cartoons - alleen ging het er toen wel over) en naar Berlijn.
 Ik haal die verschillende verledens er niet steeds bij hoor. Een mens strui-
 kelt er steeds over, AHA verzint er voortdurend iets bij en we moeten ons
 daar kennelijk steeds doorheen worstelen. Toen ik laatselijk achter die
 cartoons aanging, wist ik ook niet dat het spoor naar AHA zou leiden.

 Daden als kamerlid zijn er niet, meen ik. Als VVD'er ook niet (beetje inhak-
 ken op Wiegel - daar zit dus niemand op te wachten -; het laten ontsporen
 van Van Aartsen - ergens wel een beetje leuk).

 Opmerkingen in het Trouw stuk van vandaag,
    http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article228276.ece/Ayaan+Hirsi+Ali+%2F+De+koele+schoonheid
  * Haar meningen zijn in trek bij mensen die rechts in het politieke
    spectrum zitten en die graag iets populistisch door hun meningen mengen,
    maar zelf is ze geen populist.
  * Ze richt zich op de elite; in het Nederlandse parlement loopt ze als
    een olifant door de porseleinkast, maar tegelijk is ze bezig internatio-
    naal door te breken. De Albert Cuyp is niet haar wereld.
  * Bij mij roept ze op dat ze zich zo heeft ingeleefd in haar missie, dat
    ze bezig is haar positie te dramatiseren.
  * Met een zacht, maar duidelijk stemmetje zegt ze dat de vrouw in de
    islamitische wereld onderdrukt is - en zegt ze vervolgens de vreselijkste
    dingen over de islam.
  * haar eigen VVD zit zacht gezegd in z'n maag met Hirsi Ali. De ene helft
    vindt haar - om met fractie-aanvoerder Jozias van Aartsen te spreken -
    'woest goed'. De andere helft vreest dat ze zo niet voor Nederland, dan
    toch voor de VVD een femme fatale zal blijken: zo'n vrouw aan wie het
    gevaarlijk is verknocht, zo niet verslaafd te raken

 Prima opmerkingen. Neemt men deze punten samen dan gaat het over iemand
 met een ernstig gedragsprobleem.

 Al die onzin over haar uiterlijk in het artikel (geschreven door een vrouw)
 snap ik niet (vrouwen vallen daar sowieso niet op en zouden er veel mannen
 op haar vallen ?), laat staan dat ze 'analyses' in haar boezem heeft zitten.
 Ik heb nog nooit een analyse van AHA gehoord (maar ik volg haar dan ook niet
 zo); persoonlijk val ik niet op zwarte vrouwen maar ik zie de relevantie van
 iemands uiterlijk/huidskleur/kleding/sekse niet als het gaat om wat men denkt,
 zegt en doet. In AHA's geval zou die koppeling dan negatief uitvallen, trou-
 wens.