AHA ontsluierd

Tue Feb 21 12:17:55 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Brainwaveje mijnerzijds aangaande AHA...

 Ik heb hier eerder opgemerkt dat het mij niet om AHA zelf ging maar om het
 effect dat ze op haar gelovigen heeft. Volgens mij schuilt het kwaad niet
 zozeer in AHA maar in haar gelovigen. AHA vervult slechts de rol van heks.

 AHA is, net als Hitler dat destijds was ( en Fortuyn - en volgens sommigen
 ook Stalin en Mao), een nihilist. Dus iemand zonder beginselen. Iemand die
 op een willekeurig moment iets volstrekt willekeurigs kan zeggen dat geen
 enkel verband heeft met wat dan ook. Het maakt niet uit wat en waarover.

 Mensen die het nihilisme ontgaat wanneer ze naar een nihilist luisteren,
 hebben de neiging om de onzin die wordt uitgekraamt zelf te gaan invullen.
 Niet Hirsi Ali (Hitler, Fortuyn, Stalin, Mao) geeft het antwoord - neen dat
 geven ze *zelf*.

 Ze horen, tot hun eigen verrassing, de nihilist datgene zeggen dat ze zelf
 altijd al van mening waren, ook al zijn ze het onderling volstrekt met el-
 kaar oneens (zoals bij de Fortuynisten).

 Het is een soort zelfhypnose. Mensen die naar AHA luisteren, mensen die
 naar Hitler luisterden en Fortuyn aanbaden, glijden in een hypnotische
 toestand waarin ze hun eigen angsten projecteren op de wereld om hen heen
 en geven op die -vrij kinderlijke- wijze hun wereldbeeld vorm.

 De nihilist fungeert daarbij slechts als katalysator. De nihilist zelf is
 meestal gek (eigenlijk omgekeerd: eerst is deze gek en als gevolg daarvan
 nihilist bij gebrek aan zelfdiscipline) en het loopt vrijwel altijd slecht
 met zo iemand af.

 Een goed werkend vaccin tegen zelfhypnose is te beschikken over een analy-
 tisch vermogen. De skeptici van AHA hebben dat vermogen (net zoals ze dat
 hadden bij Fortuyn). Vandaar dat iemand als ik haar vrij gemakkelijk door-
 ziet en het mij opvalt dat ze elke keer iets anders zegt - daar waar haar
 gelovigen haar elke keer hetzelfde horen zeggen.

 Dit zou het wel eens kunnen zijn...  :-)