artikel 137c?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Feb 18 11:04:29 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

e.ouwehand1 wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> de status van artikel 137c wetboek van strafrecht is me nog niet
> helemaal duidelijk, er is hier vast wel iemand die me uit kan leggen of
> het gewijzigd wordt? geschrapt wordt en vervangen door iets anders?
>
> ik heb niet onthouden wat ermee aan de hand was, en wat het traject was?
>
> dit vond ik op internet:
>
> Artikel 137c Wetboek van Strafrecht
> Artikel 137c
>

> 1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of
> afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens
> [...]

Toen het een belangrijk onderwerp van debat was (de periode van de moord
op Van Gogh) heeft het CDA het debat onder valse voorwenselen naar de
achtergrond verdrongen.

Lousewies vd Laan heeft met haar initiatief nog getracht het alsnog weer
op de agenda te krijgen, maar helaas. Met als gevolg dat er niet over
gedebateeerd wordt. Echter, het heeft ook van alles van doen met de
vrijheid van meningsuiting (grondrecht) vs. de zogenaamde beperkingen
aan die vrijheid nl. dat strafrecht artikel.

Het is zo'n voorbeeld waarbij het Staatsrechtelijke het af legt tegen
vermeend belang van bepaalde groepering(en).

Niet het algemeenbelang wordt uiteindelijk gediend maar een deelbelang.

Henk Elegeert