Normen en waarden: ASO gaat onschuldigen buiten het strafrecht om vervolgen

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Feb 16 13:25:17 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,

>  Maar daar ging het niet over. Het gaat om kinderen die zitten te klieren
>  (voorbijgangers op straat plagen en zo) en van wie de gedachtenpolitie

Ach, de schatjes, we miskennen ze, ze bedoelen het zo goed....

Diefstal, beroving, bedreiging, mishandeling, intimidatie van
minderheden, drugs, lawaai, vandalisme, voetbalrellen, daar gaat het
over, en dat ze niet leren of werken of sporten of zo, maar alleen
rondhangen op hun opgevoerde brommertje. Ledigheid is des duivels
oorkussen... Voorbestemd om een leven lang overlast aan anderen te
veroorzaken.

>  kan zien dat ze 'geen sociale vaardigheden' hebben, en wellicht ooit...
>  Aso wil de ouders van dergelijke kinderen bestraffen, met name als ze
>  Moslim zijn, want volgens de gedachtenpolitie zijn hun kinderen 'niet op-
>  gevoed'. Donner mag dan tegen gevangenisstraf zijn, het uit de ouderlijke
>  macht zetten vindt'ie prachtig.

Natuurlijk niet, want ook dat is een noodgreep, geen echte oplossing.

Het is zoals altijd, 'An ounce of prevention is worth a pound of cure.'

Probeer bijvoorbeeld iets van een 'buddy' systeem op gang te krijgen,
waarbij kinderen die goed presteren, in sport, op school, of andere
activiteiten, ondersteuning (contribitie/spulletjes vergoed of zo)
krijgen om 'buddy' te zijn voor ietsje jongere kinderen. Of ondersteund
worden bij het organiseren of draaiend houden van activiteiten (sport,
cultuur, evenementen bezoeken, natuur).

Zodat marginale sportfaciliteiten beter benut worden, meer vrijwilligers
krijgen en dus het hoofd beter boven water kunnen houden.

>  [Die kinderen worden volwassen en dan placht dit soort gedrag vanzelf te
>   zijn verdwenen, dus dat is het punt niet].

En zijn die volwassenen dan toegerust om plotseling wel goed te gaan
functioneren? En alle rotzooi die ze intussen getrapt hebben, die telt
niet? De meelopers die hun voorbeeld gevolgd hebben, en nu de rotzooi
aan het trappen zijn, onbelangrijk?

> [...]
>  meer te doen. Hier en daar een wipkip, zandbakje of glijbaantje - maar ja,
>  wat hebben tieners daaraan ? Sportvelden verdwijnen, (worden opgeofferd
>  aan zo'n 'zuidas' in Amsterdam, een wanstaltig project dat heel mooi aan-
>  toont waar de prioriteiten liggen).
>
>  Toevallig woon ik zelf in een autovrij gedeelte van Amsterdam - toen kinde-
>  ren bij ons op straat begonnen te voetballen, werden er binnen een week
>  enorme bloembakken op straat geplaatst om dergelijk gedrag de kop in te
>  drukken. M'n broer wist de Apollohal (een sporthal) voor Amsterdam te

Okee, maar als de hal daarna weer net zo hard verpaupert zijn we nog
niets opgeschoten. Het gaat om de mensen die er sporten, goede
organisatie, betrokkenheid en enthousiasme, niet dat de gemeente steeds
maar verliezen moet blijven dekken.

>  En dan dat vreselijke onderwijs dat nergens meer over gaat met school-
>  tijden van enkele uren per dag - geen wonder dat kinderen zich vervelen.
>  En dus gaan zitten klieren.

Zulke kritiek is zo generiek dat het niet meer dan mopperen is.

>  Oplossingen kosten geld. Het is een stuk gemakkelijker de problemen nog
>  groter te maken, met het creeeren van ghetto's kan er heel wat bespaard
>  worden.

Geld is minder belangrijk dan goede ideeën. Geld komt vanzelf,
faciliteiten komen vanzelf, als de plannen maar aansprekend genoeg zijn,
als er maar rendement (geld of sociaal) lonkt, in plaats van leegstand
en verwaarlozing.

Bart