Wat Lousewies had moeten zeggen...

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Feb 10 22:30:28 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Wat ik bedoelde was, dat op het tijdstip in december, dat iedereen nog aan
het twijfelen was over  deze missie, en wij opeens met een stellig neen
kwamen, de bekende boemerangwet zijn intrede deed. Het werd ons,
waarschijnlijk toch binnen het huidig constitutioneel recht (als
regeringspartij doe je zo iets niet), kwalijk genomen, dat wij ons zo
duidelijk hadden geopenbaard, en de reactie van alle andere partijen werd,
dat zij ons gelijk niet gunden. Het CDA eerst door een 2/3e meerderheid te
eisen (wat later stilletjes weer werd ingeslikt), de PvdA door vooral op ons
af te geven (met merkwaardig veel gif, mijn analyse blijft dat we Koenders
toen gewoon voor waren, hij had dit willen zeggen) en Van Baalen (een partij
met 6 zetels kan de democratie niet frustreren), door het debat in de kamer
te blokkeren.

Stel nu, dat wij toen niet op eens zo'n dappere jojo waren geworden, en met
dezelfde argumentatie het debat waren ingegaan, dan waren al die extra
toezeggingen van de NATO, de VN en onze partners (Duitsland en Frankrijk,
pardon USA en GB) er niet geweest, en ook niet de extra druk.

En dan had ik nmog niet geweten, of we waren gegaan.
Met vriendelijke groet,

Tjerk Jouwstra
Utrecht