Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Feb 10 19:13:41 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> wie zijn die 'we' die dat hebben uitgevonden?
> de oude grieken, romeinen, perzen, etc hadden al geld en marktwerking
> maar ook slaven en tyrannen
> heeft nogal moeite gekost om die weg te werken zoals je ongetwijfeld
> zult weten

Zeker, maar ik doelde ook alleen op je opmerking over complexiteit en echt
rationele besluitvorming. Het mooie aan marktprijzen is dat je als
appelverkoper niet hoeft te weten hoeveel appelboomgaarden er zijn, hoe
lekker mensen appels vinden in vergelijking met peren etc, alleen hoeveel
men bereid is voor appels te betalen en voor hoeveel je ze kunt
maken/inkopen en hoeveel je elders kunt verdienen. Niemand heeft volledige
kennis en toch kunnen we, zelfs ieder voor zich, uitstekende beslissingen
nemen.

Voor een monolithische organisatie is dat veel moeilijker, zeg maar
onmogelijk. Het is een veel te moeilijk informatieverwerkingsproces om
door een hierarchie van mensen te laten uitvoeren. Nog even afgezien van
de levensgrote vraag hoe je mensen gaat motiveren om de juiste beslissing
te nemen, in plaats van het eigenbelang na te jagen.

Slaven en tirannen en eerlijk delen enzo zijn een heel belangrijk
probleem, maar da's weer een ander probleem dan die complexiteit en
rationaliteit.

> echte kwaliteit veroudert nooit

Nee, ik hou ook van oude boeken hoor! Brave New World is erg goed. Als
puber was ik erg onder de indruk van Brave New World Revisited. Alleen
kwam ik er al televisiekijkend achter dat onze Aldous zich toch danig
vergist had...

> ken je 1984? vooral de passages over economie en oorlog zijn interessant
> welke nieuwere boeken kan jij me aanbevelen?

Van de architect Christopher Alexander, een aantal interessante boeken
over vormgeving en architectuur en de relatie met leven en sociale
structuren:

- Notes on the Synthesis of Form
- A Pattern Language : Towns, Buildings, Construction
- The Timeless Way of Building
- The Nature Of Order

Nog niet gelezen, maar naar ik heb begrepen erg goed:

Frans de Waal:
- Our Inner Ape
- Tree of Origin : What Primate Behavior Can Tell Us about Human Social
Evolution