Wat Lousewies had moeten zeggen...

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Feb 10 17:33:58 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is een groot verschil tussen het besluit van de kamer accepteren en zelf de verantwoordelijkheid voor de uitvoering nemen. Ik dacht dat ook dat ondertussen al wel duidelijk was. Ik heb zelf al eerder uitgesproken dat D66 het beste uit het kabinet kan stappen op een wijze dat de missie wel doorgang vindt, omdat men er zelf op aangestuurd had om de besluitvorming daarover bij de kamer te leggen. Vond ik dom, maar dat was nu eenmaal het geval. De kamer stemt vervolgens in overgrote meerderheid voor, dus je hebt de democratische morele plicht om die missie niet meer tegen te houden. Dit stelde ik reeds op de woensdagmiddag toen duidelijk werd dat de PvdA inderdaad voor zou gaan stemmen.

Overigens Bart, als je als politieke partij toont dat voor het nemen van verantwoordelijkheid het voor jou niets uitmaakt of een missie kans op slagen heeft of niet, dan toon je toch weinig respect voor de rol die onze militairen spelen in het verdedigen van nationale en internationale belangen? Of niet? Een voorwaarde voor respect is m.i. namelijk dat je mensen en hun jobs serieus neemt.

Groeten,
Mark Giebels