Peiling Belle van Zuijlentoren

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Feb 10 12:32:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou Henk, ik vind het een idioot ontwerp. Die megatorens in enkele
Aziatische landen hebben nog iets 'normaals': een gesloten object. Maar wat
hier is voorgesteld: tochtgaten die windtunnels worden, vleugels die lijken
te zweven.
Ik woon zelf in het centrum van Den Haag, op één dere winderigste plekken,
tegenover de Bierkade, in een prijswinnende flat - ontwerp Charles
Vandenhove. Hemeltje, wat waait 't altijd hiervoor!
Aan de andere kant: ik ben wel gewend aan de hoogbouw in het centrum, tot en
met die rare schuin afgesneden toren naast het CS, waar OC&W in zit. Toch
ben ik blij dat er nog zo'n buurtje bestaat als het Hofkwartier, hier bij de
Molenstraat. Ik zou bijna zeggen dat Belle van Zuijlen wel wat anders gewend
was, in haar klassistische tijd!

Ja, de techniek. Nog zo'n idee dat alles maar moet kunnen: de trein die tram
moet worden in de binnenstad van Leiden. Wat een ongelooflijke
kapitaalsmijterij! Terwijl de doorgaande reiziger Alphen a/d Rijn -
Noordwijk daar niet op zit te wachten. D66 Zuid-Holland is ook geschrokken
van de steeds maar stijgende kostenverwachtingen bij dat project.
We hebben nu net de wonderbaarlijke tramkathedraal in Centrum Den Haag: de
tramtunnel. Mooi hoor - maar wel erg duur!
We krijgen straks natuurlijk nog weer zo'n onmogelijk lijkende
vingeroefening: de treintunnel Delft. In plaats van de oplossing te kiezen:
A4 doortrekken in verdiepte ligging (Natuurwaarden Delfland), maar dit te
vergezellen van een spoorlijn voor de niet-stoppers in Delft. Er omheen dus.
En in Amsterdam kunnen ze er ook wat van. In plaats van die metrolijnen door
te trekken, langs Sloterdijk,  voorbij de Isolatorweg, en dan richting CS
ondergronds te gaan.

Nee D66 doen net zo mee met die "alles moet maar kunnen, waarvan mijn vader
zei (1914) dat dit in onze natte modderbodem juist niet te doen is". Mee
doen met die vaderlandse illusie van dat je met grootse investeringen later
kunt bezuinigen op de normale exploitatiekosten. Want dat merken wij over
tien jaar dan weer: sleets, vies, griezelig in de late uren, en een
teruggang in de normale bediening.
/raimond de tempe