Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Feb 9 22:08:16 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Om te beginnen dienen eventuele Polen die hier legaal komen werken precies
> net zoveel te verdienen als hun Nederlandse collega's. Ook qua loonschalen
> natuurlijk.

Gelijke prijzen voor gelijke waar is een natuurlijk gevolg van vrije
mededinging. Daar heb je geen opgelegde CAO voor nodig. Maar dan wel
appels met appels vergelijken: je moet ook rekening houden met de duur van
een contract: het uurtarief voor korte contracten hoeft niet hetzelfde te
zijn als voor lange contracten.

> Zeker bij bedrijven die er gebruik van maken zou een
> regelmatige
> controle erop van belang zijn.

Bij vrije mededinging hoef je niet nog eens te gaan controleren. Je kunt
gelijktrekken door goedkoop werken te verbieden of door het toe te staan
en de Nederlanders dwingen met hun prijs te zakken. Nog steeds gelijke
prijzen voor gelijke waar.

> Meer dus dan alleen of er voldoende
> belastingen en premis zijn ingehouden op hetgeen er betaald is of wordt.

Dat in ieder geval.

> Maar ook of er voldoende betaald is, een AVV CAO is daarmee wet, en het
> zich
> er niet aan houden is in feite een wetsovertreding.

Dat klopt helemaal. Verschil is natuurlijk dat jij AVV terecht vind en ik
niet. Soms is het recht krom.

> Poolse chauffeurs hoeven niet van de weg af, ze hebben net zoveel rechten
> als wij. Dat is nu eenmaal de EU, of je het er mee eens bent of niet, het
> is
> nu eenmaal zo. Maar dus ook recht op een gelijke beloning, dat is weer
> onze
> eigen wet.

Dat vind ik weer zulke typische vakbondsretoriek: men probeert een groep
buitenstaanders (flexwerkers, buitenlanders, jongeren) een poot uit te
draaien en spint het dan zo alsof ze voor de rechten van deze
buitenstaanders opkomen. Pure newspeak.

> We hebben het dan nog niet over de eisen welke worden gesteld aan
> chauffeurs
> hier en daarginder niet. Chauffeursdiploma, ADR, enz.

Hier vind ik dat je een punt hebt, zolang de regels tenminste nodig zijn
en niet gewoon een verkapte handelsbarriere zijn.

> Buitenlandse trucks van onze wegen weren kan niet, maar men dient dan wel
> vracht te vervoeren naar het land van bestemming of terug naar het land
> waar
> men is gezeteld. Nu kan men maar door geheel de Eu crossen zonder enige
> last. Sterker nog, met een commenutaire vergunning kan men zelfs
> binnenlands
> vervoer doen in elke lidstaat.

En ook dat is dan de wet.

> Een Nederlands bedrijf, richt een transportbedrijfje op in Polen, laad
> daar
> een vracht en laat die auto hier lossen. Dan gaat diezelfde auto hier
> binnenlands werk doen een tijdje en pakt een vracht op voor Italie. Lost
> en
> laadt voor weer ergens anders en komt na weken wel weer een in Polen
> terecht.
> Werk zat, want het gebeurt voor dumpprijzen.

Ahaa! Eindelijk! Je laat even de vakbondslijn vallen Ger, tot nu toe was
het argument altijd dat er maar n vlaaien nodig waren. En dat we allemaal
aan de bedelstaf zouden raken en hoe slecht dat wel niet zou zijn voor de
economie.

> Het zou geen probleem geven indien de prijzen in Polen een beetje
> vergelijkbaar zouden zijn met de rest van de EU, in het westen.

Zonder handelsbarrieres convergeren die vanzelf.

> Het gaat dus niet alleen over roepen dat zaken zoals beloning recht
> getrokken moet worden maar zoals altijd, niet alleen wetjes maken en
> opschrijven maar ook wat doen aan de handhaving.

Gedogen vind ik inderdaad een slechte oplossing. Maar als de wet niet
deugt, moet je de wet veranderen.

> Als we de economien en hoogten van de prijzen in Polen en zo langzaam
> gelijk
> willen trekken gaat er niet alleen maar over om het hier omlaag te trekken
> maar ook daar omhoog. Anders hebben we het over inleveren van onze
> welvaart
> om die weg te brengen naar het oosten.

Laten we voor het gemak eens aannemen dat dat zo is. Dan is dat juist een
vorm van solidariteit, een deugd die de vakbond vooral met de mond
belijdt.

> [...]
> die
> handel. We waren ooit transportland, een in de hoogste regionen. Nu zijn
> we
> bezig om het vak chauffeur over te plaatsen.
>
> Structurele inkomensondersteuning via de belastingen klinkt heel mooi,
> maar
> moeten ook betaalt worden. Via welke belastingheffingen wil je dat gaan
> halen en bij wie? Moeten we dan voor elke Euro die een Nederlandse
> chauffeur
> nog kan verdienen er maar een Euro inkomensondersteuning naast gaan

Nee, alleen de eerste 500 :-)

Maar je komt met de gebruikelijke PvdA-kritiek: het is onbetaalbaar. Ik
heb daar een theorie over :-) De werkwijze van de PvdA is om specifieke
groepen kiezers om te kopen om op de PvdA te stemmen. Dus geen generieke
maatregelen, alleen specifieke regelingen waar alle PvdA-kiezers op zijn
minst niet op achteruit gaan. En selecte groepjes op vooruit gaan. Tja,
als we nu alle kiezers moeten gaan omkopen, tja dat gaat natuurlijk niet.
Als we alleen de allerarmsten helpen en ieder die boven dat niveau zit
moet meebetalen, dan kan het wel. Solidariteit zou je dat kunnen noemen.

> [...]
> de
> bedrijven. Een rit naar Verweggistan die 3000 Euro kost kan je niet al te
> vaak doen voor 2000 Euro, dat houd je niet lang vol toch? Men moet toch
> minimaal de kostprijs vangen en liefst ook nog een beetje verdienen.
> Het is toch te simpel om te zeggen tegen de chauffeur dan doe jij die rit
> maar voor 1000 euro minder. Of wil jij die er maar bij gaan leggen als
> inkomensondersteuning? Dan zal je dus wel bereid moeten zijn om een brok
> meer belasting te gaan betalen, ook al werk je niet in die branche.

Niet de hele inkomensachteruitgang hoeft gecompenseerd te worden. En op
een gegeven moment gaan mensen dan ook om zich heen kijken of ze niet op
een andere manier meer geld kunnen verdienen.

> Ik begrijp best hoor dat ook de prijzen van artikelen zakken door dit
> alles,
> maar we moeten wel beseffen dat een deel van de mensen daardoor,
> vooruitlopend daarop, grote aderlatingen zullen moeten doen.

Zo gaat het al sinds jaar en dag. Heel vroeger werkte het merendeel van de
beroepsbevolking in de landbouw. Met mechanisering was dat niet meer nodig
en daar zijn we met zijn allen, dus inclusief de armsten, flink meer door
gaan verdienen.

> Niet alleen
> chauffeurs, denk ook aan het onderhoud van wagenparken, en de koop van
> vrachtauto's, dat gaat ook mee naar het oosten. Er bestaan zelfs subsisies
> voor het kopen van een vrachtwagen daarginds.

Er bestaan helaas subsidies voor de meest achterlijke zaken...

> [...]
> is het voor henzelf heel goed om te schreeuwen dat men geen personeel kan
> krijgen voor dat werk. Dat maakt het makkelijk om vergunningen te krijgen
> voor het halen of laten komen van Polen.
> Ik zit er vlak bij waar het heel veel gebeurt. Geen nederlander die nog
> een
> baantje ook maar kan krijgen hier in de kassen of op de velden. En waarom
> niet? Die wil gewoon betaald worden volgens onze CAO-normen. Die Polen
> doen
> het toch veel goedkoper. Dus roep dat maar als werkgever en je mag ze

Zolang het niet zwart is, vind ik dat inderdaad terecht. Overigens denk ik
dat het zwartwerken ook een belangrijke reden is waarom tuinbouwbedrijven
geen Nederlandse uitkeringstrekkers willen aannemen. En dat is natuurlijk
onterecht.

> [...]
> meer
> mogelijk. De helft van de witte prijzen zijn vaak nog maar haalbaar en
> zwart
> kan ook dan heb je het nog over 25% wat normaal is.
> Heel simpel, men richt een Pools bedrijfje op en mag het werk hier
> aannemen,
> niemand die je tegenhoudt. Feit blijft wel dat die bekende hier in de
> buurt
> ook moet blijven leven en eten. De vraag is dadelijk alleen waarvan? Zijn
> kosten van levensonderhoud, hypotheek, huur etc, worden er niet minder om

Heel naar voor de betrokkenen Ger, maar dat is het leven van een
ondernemer. Als je niet meeverandert met de markt, dan overleef je niet
als bedrijf.