Cartoonoorlog: Vrijheid van meningsuiting

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Thu Feb 9 15:27:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks heeft op woensdag, 8 feb 2006 om 09:33
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik begin steeds meer afkeer te krijgen van de vrijheid van
> meningsuiting
> sinds ze door neoconservatieven werd omgesmeed tot een wapen in de
> strijd.

heb je de cartoon gezien in ... l'hebdomadaire (?)

mohammed snikkend met handen voor zijn ogen:
onderschrift: 'wat vreselijk als je de steun krijgt van idioten.'
(poverty and stupidity)

> Laten we eerlijk zijn: 'de vrijheid van meningsuiting' is een ander
> woord
> voor discriminatie, overgoten met een ethisch sausje waaruit 'onze'
> supe-
> rioriteit over 'hen' blijkt.

speak for yourself dearie, ;)
ik hoor niet bij 'we' die zich superieur voelen over 'hen'.

> 'Wij' hebben die vrijheid toch maar mooi en 'zij' niet - daarom zijn
> 'wij'
> betere mensen. 'We' staan gewoon een stapje hoger dan 'zij'.

neenee.
ik hoor wel bij die 'wij' die een lange geschiednis achter de rug
hebben van bloederige onderdrukking door de RK kerk, en van geestelijke
wreedheid van de PC kerk.
dat maakt mij geen beter mens, maar over mijn lijk dat ze deze vrijheid
van me afpakken!

> De cartoonoorlog dient te worden aangegrepen om 'hen' uit te leggen wat
> 'onze' vrijheid van meningsuiting zoal behelst en dat dit 'bij ons'
> alle-
> maal mag - net zoals 'wij' mogen geloven wat wij willen en 'zij' niet.

dat is een grote verworvenheid.
heeft nogal wat bloed en nog veel meer tranen gekost.
en ook voor de vrijheid om te geloven wat ik wil ben ik bereid
aanzienlijk risico te lopen.

> Een dergelijke belerendheid heeft zelfs wel iets van een cartoon: de
> missionaris die het de domme inboorling probeert uit te leggen - maar
> de
> laatste is zelfs dermate dom dat hij niet weet wat 'vrijheid' en
> 'mogen'
> inhoudt.

kan je tekenen?
ik wil die cartoon graan zien.
mag jij de mijne zien. ;)
gaat morgen naar jos collignon van de v'krant.

> En wij, missionarissen weten dat natuurlijk wel. Wat knap zijn
> we toch.

ik ben wel knap, maar missionaris mag ik echt niet worden. ;)

en conrector indertijd ook al niet. ;)
verkeerd geloof, verkeerde politieke kleur, verkeerd geslacht.
(moet je ook maar niet in de twintigste eeuw in brabant willen wonen
suffie. ;)
maar ja, keuzes hè, keuzes ;)

> En hoe beschaafd.

dat weer wel. ;)
ik weet hoe ik een molotov cocktail moet maken, maar ik heb er nog
nooit eentje IRL gegooid.

gr elma