Fw: Conclusies Afghanistandebacle

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Feb 4 19:09:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Martijn,
>
> Dit kabinet was niet mijn kabinet en zal het ook nooit worden. Dat laat
> onverlet, dat ze toch wat goeds  gedaan hebben in een zekere chaos en dat
> D66 bijgedragen heeft in de extra uitgaven voor gezondheidszorg  en
> ouderenzorg, en wat mij aanspreekt het onderwijs.
>
> We staan ergens voor. Volgens mij wijkt  dat af van hetgeen Balkende c.s.
> wil aan tonen.

Zeker. Dit kabinet is ook niet het mijne, ik denk alleen dat het
alternatief nog erger is. De CDA-ministers vind ik bijna allemaal
waardeloos, maar gelukkig zitten er ook nog D'66-ers en VVD-ers in. Als we
straks een CDA-PvdA kabinet krijgen, zitten we met een kabinet van
uitsluitend prutsers, met uitzondering misschien van Wouter Bos.

Maar ja, dit standpunt had ik al voor het recente debacle. En jij vond ook
vast al eerder dat D'66 moest stoppen.

Ik denk dat verdere sociaal-economische hervormingen zijn wat ons land nu
heel hard nodig heeft. En als we daarmee een aantal pijlers onder de PvdA
vandaan zagen (arbeidsmarkt, onderwijs, pensioenen, zorg) draagt dat
vanzelf bij aan het ontmantelen van de regentencultuur in Nederland. Ik
denk dat radicale democratisering niet mogelijk is zonder eerst de
machtskartels van PvdA en CDA aan te pakken. De kortste en wsch enige weg
naar staatkundige hervorming loopt mijns inziens over economische
hervorming.

Als we nu een CDA-PvdA regering krijgen, met de conjunctuur mee, duurt het
misschien nog wel 10 jaar voordat er weer significante hervormingen komen.
Dus: de verkiezingen zo lang mogelijk uitstellen, evt door gedoogsteun,
maar liefst door deel te blijven nemen aan het kabinet, want wie breekt
betaalt. En hopen dat de PvdA zo zwak mogelijk uit de volgende
verkiezingen komt en er geen PvdA-CDA regering mogelijk is. En zo'n
coalitie ook niet aan een meerderheid helpen. Dit is belangrijker dan
hoeveel zetels D'66 krijgt bij de volgende TK verkiezingen en al helemaal
belangrijker dan hoeveel stemmen we krijgen bij de komende
gemeenteraadsverkiezingen. Landsbelang gaat voor baantjes. En dan na de TK
verkiezingen, waarschijnlijk in de oppositie, D'66 weer opbouwen.

> We kiezen gewoon voor vrijheid, we maken karikaturen van Allah, Mohammed
> en
> Aisja en we vragen ons af, waarom Allah het nooit met Muhammad deed;
> tenslotte was sharia in die tijd een bekend glijmiddel, en geloofsartikel
> Mohammd lust er wel pap van. Nog sterker: hij kwam klaar op en met voeten
> betrede door Gretha  beschreden rode mantel. Alleen zij huigde met Arafatm
> en nu mot ze  met een ander huigen.

Tjerk toch! Is dit nu wel taalgebruik een hooggeleerde waardig? :-)