Fw: Conclusies Afghanistandebacle

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Feb 4 09:40:26 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het toppunt van ongeloofwaardigheid lijkt me allang bereikt. Zaak is dus die
terug te winnen.
Ik denk, maar wie ben ik, dat D66 dan eens 3 jaar terug moet kijken en
overzien wat men allemaal heeft moeten inleveren en bereikt met de deelname
aan dit kabinet. Te beginnen met wat we gisteren nog eens op TV konden zien,
wij nemen geen deel........(Dittrich).
De extra's voor onderwijs die aan de andere kant weer werden wegbezuinigd,
bestuurlijke vernieuwing, enzovoorts. De puinbakken bij het IND, OM, UWV, de
zorg. Ook daar ben je als onderdeel en instandhouder van dit kabinet net zo
verantwoordelijk voor als het naar Afghanistan gaan, ook al stem je tegen.
Als ik een paar dagen geleden Brinkhorst hoor beweren dat de afsluitingen op
de energie niet aan de splitsingen ligt heeft hij nog gelijk ook. Maar het
opnieuw aansluiten wel, daar ligt een grote drempel ivm de kosten daarvoor.
Hij had het daarbij vooral op de eigen verantwoordelijkheid wat slecht deels
waar is natuurlijk. Geen enkel oog of gevoel voor de mensen die echt in de
kou zitten, meer dan het ernstig te vinden.
Laat zo maar eens de hele serie beleidsterreinen de revu passeren. Je kan
toch niet verlangen dat de burger, die voor minder dan 20% dit kabinet
steunt nu ineens D66 weer gaat geloven omdat Dittrich opstapt als
fractievoorzitter en men vrolijk weer verder gaat.
Het hele Afghanistanverhaal is er, hoe belangrijk ook hoor, slechts een
onderdeel van naar mijn mening. De beroemde druppel, wat wel betekent dat de
emmer vol is. Een druppel eruit halen nu wil zeggen dat de emmer zo weer
overloopt. Leegkiepen zou een betere optie zijn, dunkt mij. Durven te
erkennen dat de wijze waarop dit kabinet er doorheen raast meer schade
brengt dan wat anders. En dan mag je van mij rustig voor bepaalde
hervormingen zijn maar niet als een olifant door de porseleinkast en je
sociaal zwakkeren nog dieper de grond in trapt. Durven te erkennen dat dit
het niet was of is wat je voorstond en daar conclusies uit durven te
trekken. Nogmaals, zeer belangrijk natuurlijk, maar dan is de uitzendmissie
die druppel. En dan niet de missie zelf misschien maar de wijze van
handelen.
D66 zal zich op heel wat terreinen moeten bewijzen als geloofwaardig om wat
terug te winnen vrees ik voor ze. En dat kan je niet halen door af en toe
een keer tegen het kabinet te schoppen en vrolijk weer doorgaan. Of alleen
tegen zaken stemmen als je weet dat anderen toch wel voor een meerderheid
zorgen.

Van Baalen heeft toch gelijk gekregen toen hij zei, dat een partijtje met 6
zeteltjes niks in te brengen heeft. Ik ben het niet met hem eens maar de
praktijk wijst uit dat het wel zo is. Maar het is alleen zo als je dat zelf
laat gebeuren.

Ger