En nu?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Feb 2 08:40:16 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Symphatie lag, bedoel je. Ik heb er zelfs voor in de gemeenteraad gezeten.
Na Irak was dat heftig over, en nu nog meer. Ben er al wat jaartjes geen lid
meer van hoor.
Een oppositiepartij die de coalitie in zijn hemd laat staan? Nou en? Wat is
daar mis mee? Reken dat nu de colalitiegenoten maar eens aan lijkt me zo. De
vergelijking is ook niet terecht natuurlijk met wie wat kiest of het
uitzenden van mensen met het nodige leensgevaar.
Ik zou op dit moment niet weten wat te gaan stemmen, gelukkig hebben we
nogal wat lokale partijen over een maand. Maar beslist geen D66, tenzij men
hier een veerpont wil beginnen, heen en weer zijn ze kunstenaars in, zo
blijkt. We stemmen tegen maar steunen het toch. Dreigen met een crisis maar
toch maar niet.
Stemmen doe je als D66 naargelang de rest stemt, of alleen tegen als het
veilig is.
Afgelopen week was Dittrich nog gesterkt in zijn (tegen)mening en nu toch de
verantwoordelijkheid nemen voor de missie terwijl je notabene tegenstemt.
Ik weet het natuurlijk niet maar ik kan me voorstellen dat ene Bert Bakker
behoorlijk sjagrijnig rondloopt daarginds. Hij komt mij meer over als iemand
als die A zegt B niet schuwt. Maar die Dittrich? Die maakt nu het
onvoorstelbare van Bert voorstelbaar, en de reden ervoor? Ik kan niks anders
bedenken dan het pluche. We moeten als 1 man achter de militairen gaan
staan, hoorde ik hem net zeggen op de TV. Alsof de mensen die we uitzenden
daar de hele dag zouden treuren omdat D66 het er niet mee eens zou zijn,
laat me niet lachen.
Van Baalen (VVD) riep als eerste, toen Bert kwam met een eventuele crisis,
dat het toch niet zo zou kunnen zijn dat een partijtje met 6 zeteltjes hier
wat in te brengen zou hebben.
Je bent wel een regeringspartij die zich in een positie wringt waar je
eigenlijk niet meer in terug kan. Je neemt die verantwoordelijkheid als
coalitiepartij of je doet niet, het is een van de twee. Maar niet allebei,
tegenstemmen en het toch steunen. En als er straks dingen onverhoopt mis
mochten gaan en de lijkenzakken naar Nederland gebracht moeten worden,
roepen, wij waren ertegen. Knikkende knietjes dus, niet durven, het lef niet
hebben.
De halve wereld naar den Haag halen voor hoorzittingen en zo, waar de kamer
dan haar conclusies uit mag en kan trekken. De PvdA zei erna ook dat de
fractieleden er een bepaalde mening door hadden opgepakt. Niet leuk, vind
ik, maar een goed recht.
D66 zei juist gesterkt te zijn in hun tegenmening en nu dit. Vorige keer was
het geen crisis waard en nu ook niet? Wat is dan wel een crisis waard? Niks
dus zolang het over het pluche gaat. Het gaat over de (media)aandacht die
men nu krijgt. Wat men vergeet is wat voor aandacht.

Wat dit van doen heeft met het op tijd rijden van treinen begrijp ik niet
helemaal, dat gaan ze maar vragen in Belgie. Daar kunnen ze dat wel.
Eergisteren Brinckhorst gehoord in de kamer? Duizenden mensen in de kou,
zonder gas, licht of water, heeft niks te doen met de splitsingen maar is
eigen verantwoordelijkheid. Die achterbakse mening is ook niet relevant in
het wel of niet naar Afghanistan gaan, zegt alleen wat over het sociaal
gevoel van zo iemand.

Ger