PvdA: Afghanistan-missie niet afhankelijk van Pechtold

Thu Feb 2 00:32:46 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Dat is dus niet het doel van de missie. Dan moet het kabinet deze missie afblazen en tegen DHS zeggen dat ze graag willen vechten in Uruzgan.. Ik zou daar tegen zijn, maar dan is de zaak tenminste helder.

Inderdaad. Het doel van deze missie is een andere dan dat de
werkelijkheid toestaat lijkt me. Ik ben helemaal niet principieel tegen
invallen daar waar misstanden zijn. Maar wees daar dan tenminste eerlijk
over. Er zijn trouwens andere plekken waar dan wat mij betreft eerder
ingegrepen zou moeten worden, iemand noemde eerder ook al Soedan....

> D66 zal morgen wel moeten doordrukken, anders maakt men zich voorgoed belachelijk en verliest men op alle fronten. Jongens, jongens, dat het ueberhaupt een optie is dat men blijft zitten is al een schande...

Lijkt me ook dat het nu wel zover is dat men standvastig moet zijn.
Dreigen moet je allee doen als je ook bereid bent de consequenties eraan
te verbinden. En anders, na al eerdere stappen om toch in de regering te
blijven, zullen ze ons nooit meer serieus nemen als we eens zeggen dat
we iets erg belangrijk vinden en eventueel een crisis waard.

> Men gokte (zeer begrijpelijk) op een tegenstem van de PvdA, maar nu dat er toch niet in lijkt te zitten, moet men gewoon de poot stijf houden, de andere partijen voor gek verklaren dat men met deze missie kan instemmen en er nuchter uitstappen.

Eruitstappen en uitleggen dat je dit niet op deze manier voor je
verantwoordelijkheid wilt nemen. Komt bij dat de PvdA bij een directe
verkiezing (mocht de regering vallen) nog last kan krijgen van zijn
steun aan de missie. Later is men dit natuurlijk alweer vergeten...

Maar tja, ze zitten in een lastige situatie....

PS heeft de fractie dat Amerikaanse rapport wat die journalist toonde
tijdens de hoorzitting inmiddels ingezien?

En wat betreft de drie eisen van de PvdA? Hoe staat het daar mee? Ik
hoorde laatst al op tv dat ze het over twee eisen hadden, maar die
derde, een unanieme regering?