PvdA: Afghanistan-missie niet afhankelijk van Pechtold

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Feb 1 23:52:16 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]

In geval van een vertrek uit de coalitie, moet wel meteen het fundament
gelegd worden om later bij een eventueel falen ook daadwerkelijk aan te
kunnen tonen dat Nederland zich weer eens voor het blok heeft laten
zetten (vanwaar die militaire ambities eigenlijk steeds? Moeten we niet
gewoon alternatieven voor de oorlogs-strategie van de VS bedenken?).

Dus: expliciet krijgen wat men wil bereiken, wat het allemaal gaat
kosten, en waarom men alternatieven afwijst. En dan later afrekenen.

Ik heb sterk het gevoel dat pro forma ons parlement mag beslissen, maar
dat in de praktijk lang daarvoor door anderen Nederland al haast
onherroepelijk gecommiteerd is aan de rol van hulpje van de VS in dezen.

Bij een grote meerderheid voor de missie hoeft D66 voor mij niet weg uit
de coalitie, dat gedoe om prestige kan me gestolen worden, dat is de
kant van de politiek waar ik minachting voor heb. Ik zou gewoon ronduit
zeggen dat onze ultieme poging om Nederland voor deze slechte beslissing
te bewaren geblokkeerd is door de PvdA, jammer dan.

Aan de andere kant kan ik nou eigenlijk nauwelijks bedenken wat D66 nog
kan bereiken in deze afschuwelijke regering, zonder enige visie en
gefixeerd op repressie, regelzucht en aantasting van vrijheden. Ik zie
ook geen aansprekend beleid van onze bewindslieden (zie bijv.
Brinkhorsts performance in de software patent zaak), en de fractie, waar
zijn de creatieve ideeen en akties, het door de bullshit heenprikken, de
overtuigingskracht, het bij de les houden van de routineuze en politiek
ingekapselde media.

Ik heb voor deelname van D66 aan deze regering gestemd op het congres,
maar het is niet geworden wat ik er van gehoopt had.

Bart Meerdink