PvdA: Afghanistan-missie niet afhankelijk van Pechtold

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Feb 1 16:53:02 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nog maar even over Afghanistan dan, nu het inderdaad vrijwel zeker is dat de PvdA in gaat stemmen, wat ik overigens onbegrijpelijk vind gezien hun eerder genoemde 3 belangrijkste bezwaren, maar goed.

Ik vind het zoals al eerder vermeld ondenkbaar dat D66 deel blijft uitmaken van dit kabinet als de missie doorgaat, en zo de verantwoordelijkheid op zich neemt voor een missie waarvan men vanaf het begin duidelijk heeft gemaakt dat men vindt dat die slechts op een mislukking kan gaan uitlopen. Zo ondenkbaar dat ik er niets eens over wil speculeren.

Er is echter wel een democratisch probleem ontstaan nu. Men heeft er immers voor gekozen om de beslissing bij de TK neer te leggen en die lijkt morgen in overgrote meerderheid Ja te gaan zeggen. Dan kan D66 dus niet achteraf een actie gaan uithalen die ervoor zorgt dat de missie niet door kan gaan. Dat zou immers volkomen ondemocratisch zijn. Als dat het ultieme doel was, dan had men het kabinet in december op moeten blazen en nooit de bal bij de TK moeten laten leggen.

Blijft dus over de optie om uit het kabinet te stappen en ervoor te zorgen dat dit gebeurt op een wijze zodat de missie wel doorgang kan vinden, maar zonder daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen. Gedoogsteun toezeggen aan een minderheidskabinet van VVD en CDA lijkt me de meest logische oplossing, of eventueel het kabinet opblazen en een demissionair kabinet zonder D66 ministers de tijd tot na de verkiezingen en de formatie te laten uitzitten.

We zullen het zien morgen.

Groeten,
Mark Giebels