Geldgroei EU

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Dec 29 22:56:18 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Tja Martijn,
>
> Je mag je afvragen waardoor de rentestand ontstaat.

Door interventie van de ECB. Door geld bij te drukken en uit te lenen.
Lucratieve business, maar als jij en ik het zouden doen, zou het
valsemunterij heten.

> Over de stand van de rente heb je me trouwens niet gehoord, wel over het
> feit dat men zich niet aan de afspraken houden. Komt men boven de 3% dan
> moet men maar eens horen, Zalm voorop. Maar ruim 8% ipv 4,5% horen we
> niemand over en wordt heel erg verzwegen. Ik hoor juist de absurditeit van
> 9,3% geldgroei over dit jaar. Meer dan het dubbele dus van het afgesproken
> 4,5% dus.

Lijkt me inderdaad een foute boel. Zou Zalm het daarmee oneens zijn?

> Een lagere geldgroei brengt een lagere rentestand met zich mee,
> dat zou jij horen te weten maar bij deze dan.

Dat wist ik hoor.

> Ik begijp dat jij liever een hoge rentestand hebt een en een forse
> geldgroei? Wel leuk te lezen dat je het er mee eens bent dat het duur is
> geworden.

Nee, ik ben geneigd te denken dat het het beste is als er helemaal geen
geldgroei is. En dat brengt een hoge(re) rente met zich mee. Maar ik
geloof dat dit niet het meerderheidsstandpunt onder economen is.

Verbeter me maar als ik het mis heb, maar ik krijg de indruk dat jij alles
aangrijpt om Balkenende cum suis te bekritiseren. Is de rente hoog, dan
schreeuw je moord en brand omdat dat zo naar is voor huizenbezitters. Is
de rente laag, dan klaag je over inflatie. Is de euro hoog, dan klaag je
dat dat zo slecht is voor de export, is hij laag dan zijn de prijzen
gestegen door de euro. Wat er ook gebeurt, het is altijd fout.

> Al erg vaak gevraagd is het hier maar nooit uitgelegd, doe jij dat maar
> eens
> dan. Wat is het voordeel van de gewone kleine man in de straat van de
> euro?

Een beter lopende economie. Mits de rest ook goed op orde is. Overigens,
is dat van doorslaggevend belang, of de gewone kleine man er beter van
wordt? Die wordt er ook beter van als we alle "rijken" hun geld afpakken.

> Hij hoeft niet wisselen als hij op vakantie gaat? Maar daar heeft toch al
> de
> centen niet voor dus weg voordeel.
> Ik heb heel wat landen gehad en via ex-collega's hoor ik wel dat men
> overal
> klaagt over die euro. In Frankrijk bijvoorbeeld is een routiermenu 3 maal
> zo
> duur geworden.

Ja, die horecaprijzen, daar snap ik ook niks van. Maar waarom zou dat door
de euro komen?

[snip]