Boele Staal neemt afscheid

Wed Dec 20 20:25:46 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Reformatorisch Dagblad
Datum:  20 december 2006
Auteur: Marielle Buys

Scheidend CdK: Stop bouw in Randstad
------------------------------------

UTRECHT - De ophef rond het misbezoek van de Soester burgemeester Noordergraaf
noemt hij 'onverdraagzaam.' Mr. B. Staal (D66), die woensdag afscheid neemt
als Utrechtse commissaris van de Koningin, heeft respect voor SGP'ers die geen
rooms-katholieke kerk willen bezoeken, maar vindt dat ze geen burgemeester
kunnen worden.

In de acht jaar dat Staal (1947) commissaris was, ontwikkelde hij een duidelijk
stokpaardje: de traagheid van bestuurlijk Nederland. Het kan anders, meent
Staal. 'Als ik bij een project betrokken ben, doe ik er alles aan slepende
procedures te voorkomen.' Hij wijst op projecten in het Heuvelruggebied -zoals
de nieuwe bestemming voor vliegbasis Soesterberg- waarbij een kleine twintig
partijen zijn betrokken. Dat kan veel traagheid opleveren, maar het proces
verliep voorspoedig. Zijn geheim: besluitvorming en inspraak strikt gescheiden
houden. 'We zijn te snel bang dat we mensen voor het hoofd stoten. We durven
geen knopen door te hakken als niet iedereen het ermee eens is. Inspraak is
daarmee verworden tot besluitvorm.'

In zijn afscheidsrede van de Staten sneed Staal vanmiddag echter ook nieuwe
onderwerpen aan. Een daarvan: stop bouwen in de Randstad.

Waarom gaat de bouw in het Groene Hart nog steeds door?

'Er worden geen echte keuzes gemaakt. Waarom bouwen we niet in het noorden?
Durf nu te kiezen, anders hebben we in 2020 zeker een probleem. Het is te
makkelijk om maar te blijven zeggen: De Randstad is de motor van de economie.'

Die motor moet dus verplaatst worden naar de noordelijke provincies?

'Maak die motor groter, zou ik zeggen. Zeker in het digitale tijdperk waarin
we leven moet dat mogelijk zijn.'

Een betere bereikbaarheid van het noorden noemt Staal onontbeerlijk. 'Ik doel
op een hogesnelheidslijn. Dat is niet futuristisch; elders in Europa kan het
al lang.'

De scheidende commissaris was direct betrokken bij de benoeming van SGP-bur-
gemeester Noordergraaf in Soest. Een gemeente die het zonder grote vertegen-
woordiging van de staatkundig gereformeerden in de gemeenteraad moet stellen.

Waar let u op bij een burgemeestersbenoeming?

'Ik kijk altijd allereerst of iemand geschikt is. Op basis daarvan maak ik een
selectie. Voldoet iemand aan de vereisten, dan is zijn politieke richting niet
belangrijk meer. Daarbij kijk ik natuurlijk wel naar de gemeente. Neem
Bunschoten; daar moet je geen burgemeester neerzetten die een afkeer heeft van
de kerk.'

Bij zijn komst naar Soest ontstond commotie over Noordergraafs bezoek aan een
mis. Wat vindt u daarvan?

'Zo'n bezoek hoort gewoon bij de taak van een burgemeester. De ophef vanuit
de SGP vind ik onverdraagzaam, ook al kom ik zelf uit christelijke kring en
begrijp ik zo'n standpunt. Maar mensen moeten zich realiseren dat de wereld
groter is dan de kerk. Noordergraaf is ook burgemeester van rooms-katholieke
Soestenaren. En bovendien, van een rooms-katholieke burgemeester verwacht ik
ook dat hij een afscheidsreceptie van een dominee uit SGP-kringen bezoekt.'

Dus een burgemeester moet zijn persoonlijk geloof aan de kant zetten?

'Dat zijn rigide gedachtespinselen. Waarom zou iemand zijn geloof verloochenen
als hij naar de mis gaat?' Maar als hij daarvan overtuigd is?

'Dan moet zo iemand geen burgemeester worden. Ik heb respect voor SGP'ers
die niet naar een rooms-katholieke dienst willen, maar dan moeten zij de
consequenties dragen. Ook moet een SGP'er die wel burgemeester wordt, van zijn
partijgenoten de ruimte krijgen die bij burgemeesterschap hoort.'

Staal had als oud-politiecommissaris baat bij zijn verleden. 'Je hebt uit
ervaring vrij snel in de gaten hoe mensen met elkaar omgaan. Daardoor wist
ik sneller hoe ik mensen die qua mening uit elkaar lagen, met elkaar kon
verbinden. En zo konden misverstanden uit de weg worden geruimd.'

De toekomst van zijn partij, D66, ziet de Maarssenaar optimistisch tegemoet.
'Voor progressieve liberale politiek zijn altijd zo'n veertien zetels
beschikbaar geweest. Die moet D66 terugkrijgen.' De partij heeft zich naar
zijn mening de afgelopen tijd te veel geconcentreerd op een punt: bestuurlijke
vernieuwingen, zoals een gekozen burgemeester. 'Ik vind dat een modegril. Een
benoemde burgemeester is onafhankelijker en vrijer en kan een apolitiek geluid
laten horen.' En, verwijzend naar zijn favoriete onderwerp: 'Hij kan zorgen
dat er meer voortgang in het bestuur zit.'

--------
(c) 2006 Reformatorisch Dagblad