Vuile oorlog in Afghanistan

Henk Vreekamp vreek72 at HETNET.NL
Wed Dec 20 08:09:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, de term 'vuile oorlog' stamt uit de 1990s in Latijns-Amerika. Allerlei
dictaturen voerden een vuile oorlog uit tegen guerilla-bewegingen. Kenmerken
van die 'guerra saca' zijn: martelingen tegen gevangenen, verjagen van
families van gevangenen, vermoorden van mensen waarvan je vermoedt dat ze
iets van de vijand weten, eventueel verdrijven van inwoners en vernietigen
van wijken of dorpen. Het gebeurde zowel door staande legers als door
langjarige guerillabewegingen.

Wat is dan de overeenkomst met Afghanistan, volgens de berichten van
non-embedded reporters? Martelen van gevangenen (zelfs Nederland deed er aan
mee, ook al wordt dat door sommigen ontkend en getypeerd als "gesprekken").
Verdere overeenkomsten zie ik niet. De foute bombardementen op huizen en
soms zelfs een bruiloft zie ik toch niet als planmatig maar als toeval of
militaire domheid.

Dus ik zou niet, zoals Harry van Bommel (SP) willen spreken van een 'vuile
oorlog', omdat je daarmee de zeer recente Latijns-Amerikaanse situatie
geweld zou aandoen, zou relativeren. Onze oorlogsminister had ons in zijn
antwoord meer overtuigd als hij deze analyse had losgelaten op de emotionele
uitspraak van de SP-er. Nu schreeuwde Kamp maar wat om zijn eigen zeer foute
standpunt in nevelen te hullen.

Een en ander laat onverlet dat de Nato en NL als de bliksem uit Afghanistan
moeten.

hv,u