Angst regeert al

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Dec 14 10:24:30 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12/14/06, Henk Vreekamp <vreek72 at hetnet.nl> wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik denk dat je een belangrijke move van de SP tegen de PvdA over het hoofd
> ziet: de SP kan, zodra de PvdA beweert dat de SP had kunnen meedoen, juist
> keihard haar traditie tegen de PvdA voortzetten, namelijk dat zij zoveel
> water in de wijn doet, een knieval doet voor het CDA, dat de SP daardoor
> alleen maar nog meer kiezers trekt en de PvdA definitief tot kleine partij
> bombardeert.

Uiteraard zullen ze dat doen. De vraag is of die strategie
daadwerkelijk nog meer zetels voor de SP zal gaan betekenen. De
verdubbeling bij de SP komt nu juist voort uit een tegengestelde
situatie, nl. nadat de PvdA juist *niet* met het CDA is gaan regeren.
De SP is gewoon beter in het voeren van oppositie dan de nihilistische
PvdA.

> En nog iets, het
> strategisch stemmen van de kiezers is nu definitief voorbij, men stemt weer
> op inhoud, zie de PVV, SP en CDA.

Precies, dat is positief en dat heeft de PvdA genekt. Als men gaat
regeren en daadwerkelijk verbetering tov de afgelopen 4 jaar (niet zo
moeilijk lijkt mij...) kan bereiken, dan heeft de SP een probleem...

> Kortom, ik vermoed (niet: ik voorspel) dat we een VVD-CDA-CU regering
> krijgen, gedoogd door PVV en D66.

Zou kunnen, maar waarom gedoogd door D66? Die 3 zeteltjes zijn met
steun van de PVV niet nodig en zonder de PVV zinloos. Verder heeft een
zichzelf hervindend D66 geen enkele affiniteit met dit groepje
conservatieven.

Groeten,
Mark Giebels