Angst regeert al

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Dec 12 11:24:01 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12/12/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> Je onderschat het effect van de SP-winst op de PvdA denk ik, Mark. De
> PvdA schat 'aanschuiven' bij Balkenende als politieke zelfmoord in, en
> Balkenende zal ook wel water bij de wijn doen.

Ieder ander alternatief is simpelweg onmogelijk. Rechts heeft geen
meerderheid in de kamer, dus dat is uitgesloten. En een puur linkse
coalitie zonder het CDA, dat wordt wel heel erg Italiaans.

> Daarbij past geen CU.

Hoezo niet? Een extra vleugje gristelijk voor het CDA, en een scheutje
sociaal voor de PvdA.

> De combinatie CDA-PvdA-GL geeft 41-40 voor het CDA en lijkt toch wel
> degelijk een optie.

Tuurlijk, maar wat heeft GL hierbij te winnen? Zouden ze zo dom zijn als D66 ;-)

> Het gaat er Balkenende denk ik voornamelijk om het
> aantal concessies binnen de perken te houden. Er zijn, als de wil er is,
> genoeg mensen binnen het CDA die formuleringen kunnen bedenken om
> blokkades te omzeilen.

Ongetwijfeld. Partijprogrammas hebben sowieso nooit iets betekent bij
het CDA. Linksaf in het programma en dan weer voluit rechtaf in de
kamer, da's normaal voor ze. Dus waarom niet andersom...?

> Als het écht moeizaam wordt dan gaan we alle minderheids-combinaties nog
> even langs voordat men het bijltje erbij neer gooit. Cruciaal is daarbij
> inderdaad wie de zwarte piet krijgt.

Sowieso de SP. De PvdA mag kiezen of het de volgende in de rij wordt.
Ik gok erop dat ze het zover niet laten komen..

 Als de SP er goed uit weet te komen
> dan worden ze weer wat groter, wat voor de gevestigde partijen een stok
> achter de deur is om er toch uit te komen.

Dat denk ik ook.

> Maar als je goed kunt handelen kun je op de PAM van de Volkskrant geld
> verdienen, ondanks de kreupele markt-software. Er is al iemand die van
> 100 euro 1200 heeft weten te maken...

Ik zet mijn geld altijd op een voor mij wenselijke uitkomst. Is wel zo
fijn voor mijn gemoedsrucht. Meestal levert dat bij gelijk veel geld
op, maar vooralsnog heb ik dat geluk nog nooit gehad.... Die PAM heb
ik dit jaar links laten liggen.

Groeten,
Mark