Angst regeert al

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Dec 12 10:12:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De PvdA speelt het gewoon handig en schuift de schuld van het
mislukken van de onderhandelingen in de schoenen van de SP. Iedere
oppositie vanuit de SP zal de komende jaren worden gepareerd door de
PvdA door erop te wijzen dat de SP wel hard 'tegen' roept maar geen
verantwoordelijkheid durft te nemen en dus geen recht van spreken
heeft. Ik denk dat ze daar mee weg gaan komen en de groei van de SP
gestopt kan worden, zelfs als ze in de oppositie belanden.

Het wordt dus PvdA/CDA, dat lijkt me wel zeker. Ik hoop op een
minderheidskabinet, maar daar zal Balkenende slechts als laatst
mogelijke optie mee instemmen. Nieuwe verkiezingen zal hij immers niet
willen. GL erbij lijkt me niet realistisch. CU wel. Dus normaliter
wordt PvdA/CDA/CU het nieuwe kabinet. Voor D66 biedt dat in ieder
geval volop kansen om via een goede oppositie weer een geloofwaardig
alternatief te worden. Dit zal namelijk een conservatief centrum-links
kabinet worden. En D66 is de enige partij die daar een
progressief-liberale centrum-linkse oppositie tegen kan gaan voeren.
Eventueel samen met GL, afhankelijk van hoe die nieuwe GL-fractie zich
gaat opstellen. Mochten ze daar bij GL definitief afstand gaan nemen
van de betuttelende dogmatisch-linkse standpunten, dan zie ik nog wel
iets in een nog intiemere relatie (leidend tot een huwelijk?) tussen
D66 en GL. Alexander en Femke zullen er wel voor open staan schat ik
zo in....

Groeten,
Mark Giebels