Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Dec 11 10:48:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> 't Is een ongezocht dilemma: aan de ene kant rechts-radicale Turken die niets
> van Armeniers willen weten en aan de ander kant rechts-radicale Nederlanders
> die het liefst alle Turken het land uit zouden trappen. Daar zou je dan tussen
> moeten kiezen louter omdat het CDA en PvdA zo stom waren om dat te doen.

Dit is geen dilemma. Een dilemma vooronderstelt  twee mogelijke
olossinbgsrichtingen, een dialogue interieure. Maar zo ligt deze zaak
niet. De Genocide is net zo eenduidig als de Holocaust. Er is door de VN
en de grote meerderheid der onderzoekers een genocide vastgesteld. Dat
kan je dus als vastgesteld definiëren.
Toch zijn er ontkenners actief: mensen die niet kunnen accepteren dat
hun grootse Turkse natie tot zulk een barbaarsheid in staat is geweest.
Die ontkenners vervalsen niet alleen de gschiedenis, maar ze bedrijven
agressieve ontkenningspolitiek: kinderen worden op Turkse scholen in de
ontkenning gehersenspoeld, erkenners van de genocide (zoals Pamuk)
worden vervolgd, en indien het lukt bestraft, en ontkenners worden
geprezen als helden en beloond. In dat licht was de  ontkenning van
Fatma koren op de nationalistische molen. D66 encanailleert zich nu met
de ontkenners, en de mensen die dat alhier direct of indirect verdedigen
doen hetzelfde. Daarom spreek ik van moreel verval.

> Dit vraag om een creatieve oplossing...

Nee, dit vraagt om moreel besef, moed en helderheid. Niks creatieve
oplossing, je bent Heer Olivier niet.

> Nodig een Armeense geschiedkundige uit om op het volgende D66-congres iets
> over het onderwerp

Je weet al wat hij gaat zeggen: er is genocide gepleegd. waarom wil je
dat opnieuw laten uitspreken? Uitsel van executie? Rookgordijn voor
Fatma en Alexander?

> te zeggen en laat FKK hem/haar daarna een bloemetje bren-
> gen. Iedereen instemmend klappen en je bent er af. Zoiets...

Ftama moet zo snel als mogelijk is een publieke verklaring afleggen dat
ze de Genocide principieel veroordeelt. Ze mag geen enkel misverstand
laten bestaan. Elke vaagheid, elke poging tot morele vlucht is een meer
schade voor D66 en vooral de D66 aanhang. Wil je bij de PS verkiezing
goed terugkomen als D66 dan moet aan deze onverkwikkelijkheid snel en
ondubbelzinnig een eind worden gemaakt.