Goede doelen belasting

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat Dec 9 13:27:30 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

> Wordt het niet tijd dat goede-doelen-organisaties stoppen met bedelen.
> Dat er een goede-doelen-belasting komt, en dat geld door de
> belastingdienst wordt verdeeld over de organisaties.
> Dan betaalt tenminste iedereen mee, en naar draagkracht.

Slecht idee! Overigens is al een flink percentage van het geld waarover
organisaties als Novib kunnen beschikken afkomstig van subsidie. Maar de
publieke controle op de juiste en effectieve besteding van het geld
wordt nu juist zo goed zichtbaar in het aantal donateurs.

Ontneem mensen niet de mogelijkheid om hun betrokkenheid met arme mensen
te tonen, en om invloed uit te oefenen op de juiste besteding van het
geld. Mensen die meer tijd dan geld hebben kunnen natuurlijk ook hun
tijd 'doneren' (denk aan Amnesty, Greenpeace, enz), lijkt me ook een erg
goede zaak die je beslist niet zou willen ontmoedigen.

Bart