Goed zo Sophie (Zo worden onze passagiersgegevens gebruikt door de VS !)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Dec 5 12:48:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Sophie heeft dit onderwerp goed opgepikt:

http://www.sophieintveld.nl/nieuwsbericht.html?item_id=4611 en
http://www.sophieintveld.nl/parlementairevraag.html?item_id=4612

Bart

(5 dec 2006) "D66 stelt nieuwe Big Brother systeem in de VS aan de kaak"

- Sophie in 't Veld vraagt Europese Commissie en Raad om opheldering -

Op dezelfde dag dat de Raad het Europese voorstel voor de bescherming
van persoonsgegevens bespreekt, introduceert de Verenigde Staten een
nieuw systeem voor het screenen van personen en goederen die de VS in en
uit gaan en de personen die dit vervoer regelen. Het zogenaamde
Automated Targeting System (ATS) koppelt bestaande informatiebronnen aan
elkaar. Zo worden bijvoorbeeld de manier waarop de tickets zijn betaald,
de plaatsvoorkeur in het vliegtuig en andere reisgegevens meegewogen om
een persoonlijke "terreurdreiging score" op te stellen. Deze score wordt
vervolgens 40 jaar opgeslagen.

D66-europarlementariër Sophie in 't Veld maakt zich grote zorgen over
deze nieuwe maatregelen: "De data worden 40 jaar opgeslagen, zonder dat
je als passagier bent ingelicht of dat je beroep kunt halen. Je kunt
niet eens je eigen data inzien, terwijl de gegevens door veel instanties
en individuen kunnen worden gebruikt. De gegevens mogen ook voor veel
meer doeleinden worden gebruikt dan was afgesproken in het EU-VS verdrag
over de passagiersgegevens."

"Ik wil van de Europese Commissie en de Raad weten hoe deze maatregelen
zich verhouden tot het verdrag tussen de EU en de VS over de
uitwisseling van passagiersgegevens, welke data worden opgeslagen in de
ATS en welke privacyrechten Europese burgers hebben. We kunnen niet
accepteren dat autoriteiten informatie blijven inwinnen zonder dat daar
bescherming tegen fouten en misbruik van de overheid tegenover staat."

"Deze ontwikkelingen geven eens te meer aan dat het tijd is dat de Raad
nu eindelijk een raamwerk voor de bescherming van privacygegevens
opstelt." In 't Veld wil verder van de Commissie en de Raad weten of ze
al over de ATS waren geïnformeerd en zo ja, waarom het Europees
Parlement en de nationale parlementen niet zijn ingelicht. Op 6 november
hadden de autoriteiten van de VS en de EU namelijk een vergadering over
veiligheid en privacy waarin deze maatregelen waarschijnlijk zijn besproken.

en:

(5 dec 2006) "schriftelijke vragen met betrekking tot het door Amerika
gebruikte Automated Targeting System (ATS)"

Onderstaande vragen zijn door Sophie in 't Veld gesteld aan zowel de
Europese Raad als de Europese Commissie:

It has been brought to our attention that Americans and foreigners
crossing US borders since 2002 have been assessed by the Homeland
Security Department's computerized Automated Targeting System (ATS).

- Is the Commission aware of the ATS and if so, how did the Commission
learn about it?
- Can the Commission confirm whether the ATS was discussed at the EU-US
Troika meeting on 6 November, 2006?
- Does the Commission know whether national Parliaments have been
informed about the ATS?
- Could the Commission explain why the European Parliament has not been
informed about the ATS?

We have furthermore been informed that the US government keeps the data
on file for up to 40 years. Travellers have not been informed that their
data is entered into the ATS and they are not allowed to see or directly
challenge these risk assessments. Furthermore, the accessibility of the
data contained in the ATS is much wider than the agencies identified in
the EU-US agreement on PNR and the data in the ATS can therefore be used
for a wide range of purposes well beyond the scope defined in the EU-US
agreement.

- Can the Commission explain how the EU-US PNR agreement and the ATS
related, and if the ATS indeed violates the terms of the agreement?
- Can the Commission state which data are contained in the ATS, other
than PNR data?
- Could the Commission clarify:
        - What rules apply for the protection of personal data of
European citizens?
        - Which means of legal redress exist against mistakes and abuse?
        - How citizens are being informed about their data being entered
into the ATS