De echte reden voor de achteruitgang van D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Dec 3 18:34:44 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> Of je zou aan kwantiteit moeten denken: toen we 24 zetels hadden, konden we
> de kleur van de formatie afdwingen. Hoe groter je bent, hoe meer gewicht je
> standpunt in de weegschaal legt en hoe meer je van je zelf kunt Laten zien.
> Maar hoe krijg je kwantiteit zonder dat dat ten koste van de kwaliteit
> gaat?

Sterker, eerst moeten we nog zien de kwaliteitsimpuls voor elkaar te
krijgen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar daarvan uitgaande
kun je aan een positieve spiraal bouwen: talent zoekt talent. Vroeg of
laat verslapt de zaak dan weer. Maar dan zijn we weer een tijd verder.

> De CDA-arrogantie die Balkenende gisteren verwoordde in het kader van
> de eerste, aftastende formatiebesprekingen (dat de andere partijen niet doen
> wat ik wil, vind ik niet leuk) doet me weer verlangen naar een kabinet
> zonder CDA. Het ken net, zoals de Friezen zeggen.

Kwantiteit maakt het je makkelijker om invloed uit te oefenen, en het
brengt je respect bij mensen die slechts in termen van macht en getal
denken. Maar een megafoon helpt niet als je niet zo veel zinnigs te
melden hebt. Die indruk heb ik vaak bij de grote partijen, en al
helemaal bij het CDA.

> [...]
> kan oproepen, als het ons dreigt te lukken iets van ons program af te
> dwingen. Neem de gekozen burgemeester, dat er dreigde te komen, omdat we dat
> als splinter met 6 zetels in de formatie hadden afgedwongen. Ik kwam hier in
> Utrecht (maar volgens mij hebben dergelijke verklaringen ook in de
> landelijke pers gestaan) vertegenwoordigers van de landelijke werkgroep
> binnenlands bestuur (o.i.d.) van de PvdA tegen en hoe wij met maar 6 zetels
> wel niet dachten even een gekozen burgemeester af te kunnen dwingen etc.

Ja, voer voor psychologen. Niet dat je in een 'struggle for survival'
omgeving als de politiek kunt verwachten met fluwelen handschoentjes
aangepakt te worden... Heeft D66 voor de PvdA (en VVD) te veel
pretenties? Is het de kop boven het maaiveld die zo nodig afgehakt moet
worden? Mijn inzicht reikt hier niet al te ver vrees ik.

Men was natuurlijk niet blij dat ze ruim drie jaar vanuit de oppositie
machteloos hebben moeten toekijken naar 'bijwagen' D66.

Bart