De echte reden voor de achteruitgang van D66

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Dec 3 17:44:08 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12/3/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:
> [...]
> belooft dit al een hele verbetering te zijn. De coalitiepartners moeten
> maar accepteren dat D66 zich niet laat ondersneeuwen.
>
> - Je kunt proberen betere resultaten te boeken op grond van beter
> doortimmerde oplossingen en standpunten, grondig begrip van wat de
> andere partijen beweegt, effectief en tactvol optreden in
> onderhandelingen, en vooral meer overtuigingskracht, in klein
> (onderhandelingen) en groot (2e kamer) gezelschap en in de media.
>
> Het zal niemand verbazen dat mij het laatste punt het meeste perspectief
> lijkt te bieden. Er is geen substituut voor kwaliteit.

Bart, grotendeels eens met je analyse (weggeknipt om de leesbaarheid).
Die laatste aanbeveling ben ik uiteraard ook voor, maar dan rijst de
vraag op van haalbaarheid. Persoonlijk hamer ik al een tijdje op je
voorlaatste punt. Duidelijk de D66 visie neerzetten en niet primair
regeringsbeleid gaan verdedigen omdat je toevallig een regeerakkoord
hebt ondertekend. Daar komt bij dat ik een klein D66 in een
conservatief kabinet met CDA en VVD nooit heb zien zitten. Dat kon
alleen maar fout gaan...

Groeten,
Mark Giebels