Cassandra spreekt...

Tue Aug 29 09:31:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>Het enige redding brengende concept, begrijp ik, is Pechtold de 'sterke
>man' maken van D66 en zijn koers gaan varen en daar het (verkiezings?)
>programma mee in overeenstemming brengen?

 [Ik ben niet zo'n 'sterke-man'-type, maar nu D66 ten onder gaat, kan men
  het slechter treffen dan met Pechtold]

 Het gaat de sociaal-liberalen om het overleven van het sociaal-liberalisme,
 niet om het voortbestaan van D66. Ze willen de rijen helemaal niet sluiten
 teneinde een zo goed mogelijk verkiezingsresultaat te maken, ze willen zo
 veel mogelijk sociaal-liberalen in de Kamer. En daarom weigeren ze hun kop
 te houden - ook al is de schade voor D66 gigantisch en ook al kan er alleen
 maar een sociaal-liberaal in de Kamer komen omdat niet-sociaal-liberalen
 D66 toch nog 2 of meer zeteltjes gunnen.

 Pechtold mag dan mede verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurd is (hij
 had geen minister hoeven worden bij de Paascrisis, hij had destijds ook
 tegen de voortzetting van Aso kunnen zijn), hij is in elk geval geen
 sociaal-liberaal.
 We behoeven met Pechtold beslist niet bang te zijn dat D66 voor hem onder-
 geschikt is aan de ideologische belangen van de sociaal-liberalen. Dat is
 in deze tijd al heel wat. En een positief puntje is tevens dat de meerder-
 heid van de D66'ers (zelfs van de Jonge Democraten) het daarmee eens is.

>Als hij ook dat verkiezingsprogramma eens achterwege liet, waar zou hij
>dan mee komen? Terug naar de basis uitgangspunten en daar (enthousiaste)
>participanten bij uitnodigen?

 Als het verkiezingsprogramma sociaal-liberaal is, dan moeten de vrijzin-
 nig-democraten, ook al zijn we nog steeds in de meerderheid in D66, hun
 eigen koers binnen de partij uitzetten. Want de sociaal-liberalen houden
 domweg hun bek niet. Pechtold zal met een eigen beginselprogramma moeten
 komen en daarmee de verkiezingen ingaan. Hij zal een sociaal-liberaal ver-
 kiezingsprogramma dienen te negeren.

 Maar ja, het wordt dan wel heel lastig.

 De sociaal-liberalen zullen schermen met het D66-verkiezingsprogramma en
 daarmee de laatste D66-kiezers van zich vervreemden, terwijl de lijsttrek-
 ker en degenen die de partij willen redden er met geen woord over zullen
 reppen teneinde mensen te bewegend om ondanks dat programma toch nog D66
 te stemmen.
 Het interesseert de sociaal-liberalen geen donder als de gevolgen daarvan
 vreselijk zullen blijken voor de uitslag. Want als dat anders zou liggen
 dan zou D66 thans boven de 10 zetels staan en was er geen vuiltje aan de
 lucht.

 Het wordt spannend als vrijdag het programma uitkomt...