D66: Berufsverbot voor pedoseksuelen

Sun Aug 27 10:10:51 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>D66 dient een vrijzinnig standpunt in te nemen

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>wat is de lakmoesproef voor: een vrijzinnig standpunt?

 Formeel: complementariteit, indeterminisme, onzekerheid, het super-
 poneren van standpunten en het zich kunnen inleven in standpunten
 van anderen. Vrij kunnen denken. Kunnen twijfelen.

 Inhoudelijk: een ideologie-loze kijk op het leven, op de wereld.
 Meer concreet: zonder meer a-liberaal, atheistisch, nogal haaks
 op al wat LvdL en haar sociaal-liberalen allemaal zitten te fan-
 taseren en anderen willen opleggen.

 Op het punt zelf: is er sprake van pedofilie als een 12-jarige
 verliefd wordt op een meerderjarige en dat gevoel van twee kanten
 komt ? Volgens de D66-fractie moet de meerderjarige in zo'n geval
 niet alleen de gevangenis in maar na afloop ook nog eens een band
 met een zender om zijn/haar been om te registeren of hij/zij
 mogelijk 'langs een school' komt. Ik vind dit soort denken doodeng
 en volstrekt verwerpelijk. Het is deterministisch, extreem conser-
 vatief en uiterst rechts. In zo'n geval moet men juist wensen dat
 die twee elkaar, ondaks alle tegenwerking en geborneerdheid vanuit
 de maatschappij, zullen vinden. Dat is het enige menselijke stand-
 punt.

 Bij dit soort onderwerpen moet ik altijd denken aan ons aller
 Jan Glastra van Loon (goh, wat mis ik die man). Stel je eens voor
 dat iemand als hij dit namens D66 zou hebben gezegd. Dat is volkomen
 ondenkbaar... Of Louise Groenman, of Jacob Kohnstamm...

 Probleem van de huidige fractie is dat ze zich maar niet weet te
 spiegelen aan het verleden van de partij. Elk sprankje twijfel is
 taboe.

 Het blijft maar misgaan...