Reken foutje ... vs Chaos vs vertrek ?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 26 13:07:46 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Tja, daar had ik nog niet over nagedacht, moeten we je helpen om elke
> ochtend ergens onversaagd op te antwoorden Tjerk?:)))))))

Oh, ok ....

http://www.limburger.nl/

"
Zorgpremie stijgt met 104 euro

DOOR HANS VAN SOEST

DEN HAAG
        De basispremie voor de zorgverzekering gaat
volgend jaar met gemiddeld 104 euro omhoog. De
premie voor de basisverzekering komt daardoor in
2007 uit rond de 1142 euro. Dat blijkt uit
berekeningen van het ministerie van Volksgezondheid
die op Prinsjesdag openbaar worden gemaakt.
         Ieder jaar in september geeft het
ministerie een zogeheten rekenpremie vrij. Dat is
het bedrag waartegen volgens de overheid de
zorgverzekeraars hun basispakketten kunnen
aanbieden. Het is aan verzekeraars zelf onder die
prijs te duiken of juist meer geld te vragen omdat
ze extra service leveren. Vorig jaar gingen vrijwel
alle verzekeraars onder die premie zitten om klanten
te lokken. Volgens het Centraal Planbureau (CPB)
hebben veel verzekeraars daarvoor hun reserves
aangesproken, waardoor ze dit jaar minder kunnen
stunten. De kans dat de basispremie straks lager
uitvalt dan 1142 euro is dan ook niet zo groot. De
stijging van de zorgpremie is iets minder hoog dan
tot nu toe werd aangenomen. Dat komt onder andere
doordat het kabinet heeft besloten de werkgevers
volgend jaar meer te laten betalen dan eerder was
afgesproken.

        Afgesproken was dat de kosten van de zorg
eerlijk zouden worden verdeeld tussen werkgevers
(die de inkomensafhankelijke premie over het loon
betalen) en werknemers (die de zorgpremie
rechtstreeks aan hun verzekeraar betalen). Dit jaar
hebben werkgevers echter iets meer dan de helft
betaalt. Het kabinet heeft besloten om dat verschil
niet al direct in 2007 op de werknemers te verhalen
maar uit te smeren over vier jaar, waardoor de
zorgpremie minder hoeft te stijgen.
"

Henk Elegeert