Premier Olmert verwerpt kritiek VN

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Aug 21 09:11:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik blijf me verbazen over die plotselinge en massieve anti-Israel houding
in Nederland. Eerst massief voor, nu massief tegen. In de Volkskrant van
zaterdag stond daar een aardig artikel over dat een socioloog citeerde die
sprak van een letterlijk 'omgekeerde consensus'.

Een parallel. Zelf ben ik fel tegen de Amerikaanse invasie in Irak: het
vergroot alleen maar de ellende in het Midden-Oosten, afgezien nog van de
leugens die de invasie rechtvaardigden. Bush en Blair en hun directe
aanhang zijn schuldig. Maar ik zal er voor waken om het misleide volk aan
te klagen, laat staan dat ik 'tegen' Engeland en de USA zou zijn. In de
Vietnam-agressie tijd zocht ik graag contact met de oppositie en zelfs
ex-soldaten uit de States. Als ik de gelegenheid zou krijgen zou ik ook de
huidige oorlogsoppositie steunen, vaak 'omgekeerde' veteranen.

De actualiteit. Waarom wordt er slechts gesproken over de wandaden van
Israel? Waarom niet over de mensminachtende aanslagen door Palestijnen en
sjiitische Libanezen die worden goedgepraat met suggesties richting
koran-interpretaties? Waarom deze eenzijdigheid? En waarom wordt er geen
onderscheid gemaakt tussen daders en belangrijke opposities (dus ook die
tegen Herzbollah in Libanon)?

Mijn analyse komt erop neer dat hier 1. schaamte over het historisch
anti-semitisme een rol speelt, en 2. dat de 'luxe' van Westerse haat tegen
Israel en een gelijktijdige onderwaardering van de Arabische motieven in
wezen een uitdrukking zijn van Westers superioriteitsgevoel, elitisme. Wij
kunnen ons zelfkritiek veroorloven want wij zijn slimmer en machtiger (maar
dat zeggen we dus niet) en als automatisch gevolg daarvan zijn de
'slachtoffers' verder oninteressant want niet subject doch slechts object
van ons superioriteitsgevoel.

Gevolg: haat tegen Israel, feitelijke minachting (desinteresse) voor de
Arabieren.

Een vergelijking met het multiculturalisme dringt zich op: men fulmineerde
tegen blanke racisten en liet de immigranten onbesproken die maar hun eigen
etnische route moesten kiezen. Deze desinteresse, een asymmetrie in
politieke aandacht, domineert nu ook de discours over het Midden-Oosten.

Tweemaal fout dus. Ofwel, anti-semitisme in de brede zin des woords (tegen
alle semieten) met twee variaties.

hv,u
------