Mening?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Aug 18 14:46:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Frankrijk hopelijk momenteel. En ik zie die Israeliers de Fransen nog
> niet zo snel wegbombarderen....Dus er is hoop.

Klopt ...
"
Teletekst do 17 aug
  ***************************************
     Frankrijk wil troepenmacht leiden
  ***************************************
  ` Frankrijk is bereid om leiding te
  geven aan de VN-troepenmacht in het
  zuiden van Libanon.Parijs eist wel dat
  de VN-macht een duidelijk mandaat en
  een behoorlijke omvang krijgt.Frankrijk
  leidt al de bestaande VN-macht.Die
  wordt uitgebreid tot 15.000 man.

  Frankrijk en Turkije stuurden gisteren
  hun minister van Buitenlandse Zaken
  naar Beiroet om te praten over het
  leveren van troepen.

  Turkije wil,net als andere landen,weten
  of de militairen hard mogen optreden.
  Oostenrijk en Argentinië hebben laten
  weten dat ze niet aan de vredesoperatie
  in Zuid-Libanon willen meedoen.
"

... maar met een stevig mandaat. Dat zal niet voor
niets zijn.

> Zeker, juist daarom is deze poging om nog verdere escalatie de kop in
> te drukken ook zo belangrijk.

De escalatie betreft toch niet die tussen de groepen
onderling? Ik 'zie' dus niet waaruit die
burgeroorlog dan zou moeten bestaan. Sterker: de
kans daarop - niet dat ik 'em bepleit hoor - is nu
juist veel kleiner geworden.

 > Ik roep niet voor niks al vanaf de
> eerste dag van het conflict dat deescalatie het enige kortetermijn
> doel moet zijn.

Tussen Hesbollah en Israel neem ik aan? Maar klopt
je argument dan nog? Libanon is toch een vrij land?
Volkomen ten onrechte binnengetreden door Israel.

> De VS koppelt sinds 9/11 de relevantie van de VN aan het volgen van de
> VS lijn.

Ook voor die tijd al - maar uit de tijd m.i. (ivm.
koude oorlog) - is er al een te nauwe koppeling.
Onbegrijpelijk dat de verhoudingen daarna niet ten
gunste van de  V.N. zijn gewijzigd.

> Dat Europa hierin meegaat is voor mij onbegrijpelijk.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar als al niet
duidelijk mag worden waarover de
Bilderberg-conferentie's gaan .....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vragen_en_antwoorden_betreffende_de_Bilderberg-conferentie_in_het_Europees_parlement
Vragen en antwoorden betreffende de
Bilderberg-conferentie in het Europees parlement -
Wikipedia

> Toen
> men de oorlog tegen Irak toch doorzette ondanks de weigering van de VN
> om die invasie te steunen, heb ik op deze lijst nog opgeroepen om de
> door vetos lam geslagen veiligheidsraads maar op te heffen en desnoods
> als kleine landen dit af te dwingen door de VN maar helemaal te
> boycotten.

Daar kun je natuurlijk onmogelijk in meegaan. Dan is
er van een 'wereldorde' al helemaal geen sprake
maar. En dat voor het bereiken van een korte termijn
effect?
En met onvoorspelbare gevolgen?  Nou ja weinig goede
  valt te vrezen. Immers, juist het gecreeerde
onvermogen is debet aan de huidige positie.

> Aan een veiligheidsraad die slechts dient om de
> neo-conservatieve buitenlandse politiek van de VS een rechtvaardiging
> te geven, daar hebben we niks aan, in tegendeel, zo'n orgaan zie ik
> het liefst zo snel mogelijk verdwijnen.

Om daarmee het 'succes' van de neo's te bekronen?

> Ho, pas op Henk, je gaat hier tekeer tegen een African-American woman,
> daar moet je op deze lijst heel voorzichtig mee zijn..... ;-)

Ik zag pas nog een mevrouw bij het CIDI uitleggen
hoe dat werkt inderdaad. Die sprak van latent
aanwezige gevoelens bij sommigen. :) De toevoeging
dat je wel kritiek mocht hebben vond ik wel een
leuke. :)

Maar Mark, die oproep van (Condoleezza Rice) kon
natuurlijk (ook) niet. Duizend Libanese burgers
hebben mede dankzij haar uitspraken dat met de dood
moeten bekopen.

> Nogmaals, als de Fransen daar gaan zitten, moet ik nog zien of Israel
> door kan gaan met het bombarderen van Libanon.

Dan grijpt Frankrijk in en haalt de
bommenwerpers/raketten/artillerie uit de lucht?

> En ik neem aan dat de
> Fransen terug mogen en kunnen slaan als ze door Israel (of Hezbollah)
> worden aangevallen.

Op de grond mogelijk, maar wat lost dat op?

 > Anders kunnen ze er net zo goed niet naar toe
> gaan, zie de gevolgen van die strategie in Srebrenica. Alhoewel daar
> ook een Franse generaal niet de moed had te handelen toen het
> moest....

Ik wil nog zien dat de Fransen gaan schieten, idd.
Komt de verantwoordlijkheid alweer te liggen bij een
commendant die de mogelijke gevolgen van zijn daad
niet kan of wil overzien. Hem/Haar wordt nogal wat
verantwoordelijkheid in den schoenen geschoven.

> Klopt. En wie er zichzelf allemaal tot winnaar uitroepen vind ik
> totaal irrelevant.

Eens. There is no such thing as a winnable war !!

Anderzijds, in de slag der belangen is de VS en
Israel duidelijk de verliezer, zoals ze daar in
Israel ook vrezen.

> Tja.

Ja, en nu Mark? De neo's alle macht in handen geven?
Of werken aan een positiewijzing van de VN ten
gunste van de oorspronkelijke doelen/bedoelingen?

> Is natuurlijk waar, maar als men zegt dat het om twee ontvoerde
> soldaatjes gaat, dan mag ik in mijn tegenvraag daar ook vanuit
> gaan....

Da's ook waar, maar van wie van de betrokken
partijen verwacht je dan een antwoord?

> Nee, dat geloof ik niet.

Soms, en in bepaalde situaties kan dat voor de korte
termijn enig effect hebben, idd. Overigens wordt
daarmee ook een signaal afgegeven dat men de
situatie dus niet 'meester' is.

 > Wellicht heeft het te maken met het gevoel
> dat er de grootste kans op rust is als de sterkeren de zwakkeren in de
> wereld keihard afstraffen als die het wagen een geweldadige actie te
> ondernemen.

Kon je zomaar uit de 'CDA-bijbel' hebben geplukt,
lijkt me. :)

> Een geloof in de redenering dat die zwakkere het in de
> toekomst dan wel na zal laten. Dat dat geloof naief is, en dat dat
> vrijwel altijd contraproductief uitpakt, dat wordt keer op keer
> bewezen.

Geen oplossing dus.

 > Maar ja, een geloof is over het
 > algemeen hardnekkig..

Precies, en behoorlijk hardnekkig.

Daarbij, bij allen moet dan hetzelfde
'geloof/geloven' aanwezig zijn.

Zul je zien dat het als missie gezien wordt.

Henk Elegeert