Onrust onder AOW'ers over onverwacht huisbezoek

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Fri Aug 11 01:50:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Oh een omslagstelsel, zeg dat dan...
  En ik maar denken dat het geld van de burgers afkomt. Dat is dus niet zo? Van ons lief meneerke dan?

  Oh het komt van de mensen die er tegenwoordig geld in stoppen, dus toch van de burgers dan?
  (sort of "paying it forward" als in de gelijknamige fillum)
  En dus niet van ons lief meneerke?

  Toen het programma begon, na het zegeltjes plakken dus, konden de  NEEderlandse bankbiljettenpersen bij Johan Enschede plotsklaps geen  geld meer drukken om de toenmalige AOW'ers te betalen?
  Geld is gewoon stukjes (staats)papier dat de varkens niet eten.
  En jij tracht een kunsmatige miskleun achteraf te verdedigen. Niks gemakzuchtig van dirkie
  Gewoon wat het is en wat het zou kunnen zijn..
  Jij laat je hier in het overheids-pak naaien, dat wel

Erik van den Muijzenberg <muijz at dds.nl> wrote:  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 10-aug-2006, at 10:59, dirkie wrote (zonder veel kennis van zaken):

>   Wat is er nu eigenlijk zo erg aan. "Wel dat ze dus meer trekken
> dan ze recht op hebben"
>   Voor het gemak vergeten we even dat ze er hun hele leven voor
> betaald hebben.

Dat laatste is onjuist; de AOW wordt gefinancierd via een omslagstelsel.

>   Stel je voor dat je je geld op een priverekening had gestort al
> die  jaren, en je zou samen gaan wonen en de bank zou tegen je
> zeggen "Sorry  meneer maar we gaan u korten op uw geld" zou
> nederland te klein zijn.  En toch dat is wat het is niets minder!

Dat is dus onjuist. Het geld dat door werkenden wordt betaald wordt
in dat
jaar uitgegeven aan de AOW die dat jaar wordt uitgekeerd aan de mensen
die op dat moment recht hebben op AOW.

Het is dus helemaal niet jouw geld dat je als AOW-gerechtigde ontvangt;
het is het geld dat de werkenden van dat moment opbrengen. Het lijkt me
niet meer dan logisch dat die werkenden graag zien dat het geld
rechtmatig
wordt besteed; de hoogte van de premie wordt per jaar vastgesteld en is
gerelateerd aan de uitgaven. Onnodig hoge uitgaven aan AOW resulteren
dus in een onnodig hoge AOW-premie voor werkenden.

>   Hier staan de levenslange bijdragen vast, i.e. 48 niet
> aaneengesloten  kwartalen werken en dan mag je op 62 jarige
> leeftijd 90% gaan trekken,  of 100% op 65 jarige leeftijd of 110%
> op 70 jarige leeftijd.

In Nederland is destijds gekozen voor een omslagstelsel opdat bejaarden
die geen AOW-premie hadden betaald toch een AOW-uitkering konden
krijgen.

>   Samenwonen heeft er hier geen moer mee te maken,, je hebt X
> betaald en  je "krijgt" dus zoveel per maand uitbetaald! Of je nou
> alleen woont of  een menage a trois ambieerd
>
>   Maar dat is veul te logisch voor NEEderland natuurlijk...

Het is een fundamenteel ander stelsel, dus je vergelijking gaat niet
op en
je gemakzuchtige sneer naar Nederland is misplaatst.

Erik vdMb

How low will we go? Check out Yahoo! Messenger’s low  PC-to-Phone call rates.