Feestgangers gezocht voor 40 jaar D66

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Aug 8 08:28:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een leuk feestje is nooit weg, maar ik mag weer niet komen natuurlijk.
Dat sommige mensen weggaan snap ik wel een beetje, het zijn soms ook net
mensen met een limiet aan het geduld. Meer respect kan ik opbrengen voor
mensen die ondanks alles toch blijven. We hebben het afgelopen tijd op de TV
nog eens mogen zien, D66 heeft zich helaas bij de vorige verkiezingen zeer
ongelooflijk gemaakt met het, we zullen nooit in........ en het even later
toch doen.
En het laten vallen van de juwelen bij het Paasaccoord zou je kunnen
verklaren dat je er niet meer in geloft na bijna 40 jaar proberen. Maar
laten zitten dan en zo op het pluche blijven was en is de weg. Geloven in de
andere democratie mag en kan misschien soms ook wel goed zijn. Maar als het
op die manier niet kan of niet werkt moet men na 40 jaar toch een nadenken
over hoe het dan wel kan.
Ik heb et al vaker aangedragen hier, de eerste behoefte van mensen is een
overheidshervorming, er zijn al wat oprispingen geweest. Je kan en mag
mensen niet maar zo'n 3 maanden zonder inkomen zetten via welke
overheidsinstantie het ook is.
Mensen krijgen hele grote problemen daardoor en nog veel grotere kosten,
probeer maar eens om weer aangesloten te worden, mocht zich dat voordoen, en
dat alleen omdat je ziek of werkeloos wordt waar je ook niks aan kan doen.
Gisteravond een praatje gemaakt toevallig met een bijstandconsulent en een
sinds kort gepensioneerd jurist van een sociale dienst.  En die ervaringen
gelden ook voor veel mensen die werken bij het CWI of UWV. Men zou zo graag
anders willen maar de bureacratie erachter houdt hen tegen. Natuurlijk
bestaan er mensen die er misbruik van willen maken. Maar het wil ook zeggen
dat bijvoorbeeld keuringsartsen van het UWV zich hebben laten misbruiken.
Medisch gezien kan niemand door een keuring heen komen als je niet iets
mankeerde.
Wat er met de hervormingen is gebeurt met de vaak hondse herkeuringen is
niks anders dan de echte zieke mensen over dezelfde kam scheren als mensen
die niks of minder mankeren. Zoals altijd al is geweest moeten de goede weer
onder de kwade lijden. En ook de overheid weet dat niet te vermijden
blijkbaar, of ze nu gekozen zijn of benoemd
Nu in het nieuws, alle verzekerden moet meer premie betalen omdat de boel
wordt gelicht. Logisch ook, want de verzekeraars zijn commerciele jongens en
meisjes en willen een zo goed mogelijke winst behalen. Overheidsinstanties
zijn niet commercieel en mogen dat ook niet worden. Wat men wel moet
proberen is zo objectief mogelijk te zijn. Iets anders is natuurlijk het
misbruik maken van Zalm van dit geld, dat is niet van de overheid ook al
stelt men de hoogte vast.

Ik heb het al zo vaak proberen uit te leggen, misschien doe ik het wel
verkeert, maar voor die het wel snappen is het een andere weg om wel te
komen tot vernieuwingen. Maar dan op een geloofwaardige manier.
Als je 2 mensen goedkeurt, de een is echt ziek en de ander niet, heb je
welliswaar bezuinigd maar een ervan is zwaar gedupeerd. We laten mensen los
op een arbeidsmarkt die werkeijk niet meer kunnen en tegelijk mensen die de
boel hebben opgelicht, misschien wel jaren. Je mag inschatten wie er de
meeste kans heeft, een gezond iemand of degene met een vlek. We zullen het
dan nog mar even niet hebben over Tjechen en Polen die flink deze mensen
onder het kruid schieten.
Geen enkele kans heeft men nog en wat wacht is de bijstand, ziek als je al
bent.

Kortom, als je na 40 jaar niet meer gelooft in je juwelen ofbeseft ze niet
te kunnen bereiken moet D66 een zien hoe ze wel bereikbaar kunnen zijn.

Stap 1 is gezet, ik wacht nog steeds op stap 2.

Ger