4000 bommen op Libanon: in één dag!

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sun Aug 6 20:36:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Tuurlijk. Maar in hoezo steunen China en Frankrijk Hezbollah? Ik dacht
>dat die landen nu juist wel voor deescalatie zijn.

Ik observeer alleen en beschrijf wat er volgens mijn observaties gebeurt. En
ja, Frankrijk en China zijn voor de-escalatie maar alleen zolang het hun
belangen niet schaadt. En hop: vandaag nog dreigde Iran met "het oliewapen",
terwijl men eerder nog had bezworen dat niet te doen. Wel dus. Moet jij 's
opletten hoe snel China en Frankrijk en trouwens ook de VS onder druk van
het bedrijfsleven weer in hun schulp kruipen...

>Of ben jij het met
>de havikken in Irael eens dat je Hezbollah militair moet (kan)
>bestrijden momenteel?

Nou, naar woorden heeft Hizbollah nooit geluisterd, zoveel is wel duidelijk.
De Libanese regering, zowat de hele VN, Israel - iedereen heeft de afgelopen
6 jaar op ze ingepraat met als centraal doel: "ontwapen". Maar nee hoor.
Hizbollah floreert nu juist en het aantal aanhangers neemt (weer) toe. Een
organisatie als Hizbollah gedijt vrijwel alleen in een oorlogssituatie. Kun
je zeggen: "ja, maar Hizbollah doet ook veel goeds in zuid-Libanon; men
sticht ziekenhuizen, scholen, organiseert irrigatie..."

Dat is allemaal waar, maar Hizbollah kon en kan dat alleen maar dankzij het
geld dat zij krijgen van Iran, maar zodra Hizbollah de strijd tegen (het
Amerikaanse verlengstuk) Israel opgeeft, draait men in Teheran direct de
geldkraan dicht.

>De enige echte oplossing is de steun van de bevolking voor extremisten
>wegnemen door vrede en economische opleving. Vandaar dat de echte
>steun voor Hezbollah in de VN dan ook komt van Israel en de VS....

Zo kun je het ook zien. Maar je kunt Hizbollah volgens mij ook redelijk
vergelijken met de IRA in Noord-Ierland. Dat was ook een
staat-binnen-een-staat geworden, met een eigen machtsstructuur die zij niet
wilde opgeven.

Kaj