Pechtold spreekt...

Sat Aug 5 09:06:51 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Volkskrant
Datum:  5 augustus 2006
Auteur: John Wanders

'D66 irriteert en wordt toch belangrijk gevonden'

DEN HAAG - Het vertrek van Lousewies van der Laan heeft de voorman van D66
verrast. Toch gaat Pechtold onverdroten voort. ‘Ik zal mij omringen met mensen
die in sommige dingen zelfs misschien sterker zijn dan ik.’

D66-leider Alexander Pechtold zegt 'absoluut verrast' te zijn door het aange-
kondigde vertrek uit de Tweede Kamer van fractievoorzitter Lousewies van der
Laan. Toch maakte de in zijn voordeel beslechte strijd om het partijleider-
schap al veel eerder zichtbaar dat de twee D66-coryfeeen in geringeharmonie
elk hun eigen lijn trokken. Dat botste en het leek ook voor de toekomst een
recept voor interne strubbelingen. 'Maar ik had Lousewies graag op de tweede
plaats van onze kandidatenlijst gehad', verzekert Pechtold.

Heeft u getracht haar binnenboord te houden?

'Toen ze mij informeerde over haar vertrek uit de Kamer, stond haar besluit al
vast. Ik begrijp ook wel dat je na het verliezen van zo'n interne strijd iets
anders wilt, zeker als je fractievoorzitter bent. Ikzelf heb vanaf dat ik mij
kandidaat stelde voor het lijsttrekkerschap ook gezegd dat ik voor goud ging.'

U bent dus verlost van de politica die u 'ongeloofwaardig' noemde.

'Dat woord 'ongeloofwaardig' vond ik onprettig en over de rand. Maar verder
was het de eerste echte verkiezingstrijd om het leiderschap van D66. En ja,
dan gaat het er soms stevig aan toe.'

Van der Laan beweert dat u zich qua stijl van leidinggeven spiegelt aan
SP-leider Jan Marijnissen: strakke regie van bovenaf.

'Onzin! Wat meer sturing kan geen kwaad, maar ik ben geen type Jan Marijnis-
sen. Ik zal mij juist omringen met mensen die in sommige dingen misschien
zelfs sterker zijn dan ik. Het woord 'leiderschap' is altijd een wat beladen
begrip geweest bij D66. Ik geloof in bindend leiderschap. Ach, wat Lousewies
zoal over mij beweert, ik wil daar nu overheen stappen. Ik kijk vooruit.'

U zei eerder dit jaar dat D66 veertig jaar geleden als een idee begon en allang
had moeten stoppen. Gaat u het licht uitdoen?

'Altijd die suggestie dat D66 opgeheven moet worden! Ik hoorde na de bekend-
making van Dittrich en Van der Laan ook weer woorden op de radio als 'leegloop'
en 'opschoning'. Onzin! Het gaat maar om een paar mensen die de Kamer verlaten.
Bovendien is door het congres van D66 nadrukkelijk aangedrongen op vernieuwing
van de fractie. Enfin, wij schijnen te irriteren. Intussen worden wij kennelijk
toch belangrijk gevonden. En terecht. Er zijn in Nederland vijfhonderdduizend
tot een miljoen mensen die met ons van mening zijn dat Den Haag rijp is voor
een andere politieke cultuur. Tijdens dit gesprek heb ik alweer twee piepjes
ontvangen op mijn mobiele telefoon. Ik wilde deze zomer gebruiken om wat uit
te rusten, maar daar kom ik helemaal niet aan toe. Ik word constant gebeld. We
staan nu op twee zetels in de peilingen. Het doel is minimaal het behoud van de
huidige zes Kamerzetels en liefst nog twee, drie zetels meer.'

En dan fris in de oppositie?

'Dat is helemaal niet gezegd. Misschien komen we wel met twintig zetels uit de
verkiezingen. Natuurlijk is de kans op oppositie groot. Maar D66 is een partij
die altijd haar ideeen wil realiseren. Dat kan met een substantieel aantal
zetels en een herkenbare rol in een nieuwe coalitie.'

U verwacht niet dat u vermalen wordt in de race tussen Bos en Balkenende om het
premierschap?

'In dat geval voeren wij met de VVD onze eigen race om het echte liberale
geluid in Nederland. Mark Rutte komt te gemakkelijk weg met de richtingenstrijd
die er in zijn partij woedt. De VVD is erg aan het verrechtsen. Let wel, we
hebben nu een kabinet met drie stromingen: het CDA, de VVD en Rita Verdonk.'

--------
(c) 2006 PCM