Normen en waarden: Internet en TV..,

Wed Aug 2 11:26:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 John Wijsmuller <j.wijsmuller at PLANET.NL>,
>Het congres van D66 in vergadering bijeen op 20 november 2004 te Arnhem,
>constaterende dat, (...) verzoekt de Tweede Kamerfractie van D66, -op
>korte termijn een initiatiefvoorstel in te dienen waarin; alle scholen
>worden verplicht tot acceptatie van alle leerlingen, overeenkomstig
>artikel 1 van de grondwet; alle scholen worden verplicht algemeen vormend
>onderwijs te geven, leidend tot goed burgerschap; (...)

 Hier ben ik het dus net zo min mee eens als met dat Hoornbeeck College in
 Amersfoort.

 Uiteraard stelt de overheid randcondities aan de hoeveelheid en welke
 kennis die op scholen gedoceerd moet worden in het kader van een bepaald
 diploma (dus de 'evolutie-theorie' daar niet langer van uitzonderen) maar
 hoe die kennis op wie wordt overgebracht, is toch echt een andere zaak.

 Het behoort tot de burgelijke vrijheden dat burgers in ons land een school
 mogen opzetten/beheren. Benepen burgers die -in onze ogen- hun kinderen op
 deze wijze willen indoctrineren met een bepaald geloof dus ook. Als degenen
 die met een bepaald getuigschrift de school verlaten maar de algemeen voor-
 geschreven kennis verworven hebben.
 Dat is hun recht ! Zolang zij dat recht hebben, hebben mensen die hun
 kinderen juist van dergelijke zaken op school willen vrijwaren, daar ook
 weer recht op. Wie opkomt voor de benepenheid van zo'n Hoornbeeck College,
 komt op voor het soort onderwijs waar men zelf weer een voorstander van
 is.

 Wat veel enger is, is dat het onderwijs zelf zo vreselijk is afgetakeld
 (dan gaat het dus om die randcondities). Onderwijs komt steeds meer in
 de verdrukking door de *vorming* op scholen - waarbij kinderen op school
 van allerlei dingen moeten aanleren (niet: leren) die daar niet thuishoren
 waardoor er minder tijd 'rest' voor onderwijs.
 Vaardigheden in plaats van kennisoverdracht, oeverloze kringgesprekken in
 plaats van iets met kennis leren onderbouwen, zich door een door een
 Expreszo-krantje te moeten heenworstelen omdat er op deze wereld ook homo's
 bestaan - in mijn schooltijd moesten we ons door 'Mao' heenworstelen (ik
 weigerde demonstratief).
 Dit soort flauwekul doet men maar elders - daar is school niet voor
 bedoeld, hier hebben ouders dus niet om gevraagd (tenzij het weer een
 school is die zich juist weer op dit soort dingen baseert, uiteraard).

 Nihilisme en anti-intellectualisme gaan dikwijls hand-in-hand... en *daar*
 moet men dus tegen zijn, *niet* tegen de rechten van burgers.

 Maar ja, in dit opzicht is D66 weer uiterst conservatief...