lousewies, en ikons a.m.

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Sun Apr 30 15:07:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

vanmorgen vroeg, 7u, brrr, de ikon houdt geen rekening met mijn
dagritme, maar soms ben ik al wakker en dan tob ik natuurlijk
onmiddellijk over hoe het nu verder moet met d66. ;)

gelukkig sloot andré manuel meteen aan bij mijn nog niet
geformuleerde behoefte. ik wil het jullie niet onthouden.

ik neem geen verantwoordelijkheid voor zijn ironie en sarcasme, wel
voor zijn conclusie.

gr elma

-----------------------
  Columns archief
André Manuel

Pimpelpaars
Lousewies van der Laan, deze week plotseling met bril, misschien dat
ze probeerde enige wijsheid uit te stralen, nou, dan had ze veel
beter haar hoofd kaal kunnen laten scheren, op dat kale hoofd een
klein propellertje laten monteren en uit haar kale hoofd het beroemde
Zuid-Afrikaanse gedicht Nie so Nie kunnen citeren, deze Lousewies van
der Laan wil dat er volgend jaar weer een nieuw Paars kabinet komt.
Dat kon nog weleens erg lastig gaan worden. Je hebt voor deelname
toch minimaal 1 zetel voor nodig. En zo groot is de groep
Nederlanders niet meer die zich iedere woensdagavond weer vrolijk in
de wondere wereld van het sado-masochisme stort.

In de media verklaarde ze dapper dat ze er naar snakte verlost te
worden van de christelijk-democratische dogma’s. Dat willen op dit
moment een heleboel Nederlanders, Lousewies. Maar die zijn niet door
de knieën gegaan toen diezelfde christen-democraten ze enige tijd
terug in het pluche wisten te lokken met, ik geloof dat ik hiermee
iemand citeer, een stukje regeringsverantwoordelijkheid.
Volgens mij moeten Lousewies en de haren zich troosten met de
gedachte dat ze bezig zijn met het ledigen van de allerlaatste beker
gif. Ik zou ze willen adviseren gebruik te maken van onze soepele
euthanasie-wetgeving, is in ieder geval 1 verworvenheid van de partij
daadwerkelijk in praktijk gebracht.

Waarom D66 een ten dode opgeschreven partij is lijkt me duidelijk. In
dit land is geen enkele ruimte meer voor enige nuancering. De
politiek heeft zich ernstig verhard en wee de goedmoedige mens die
vanuit een humanistisch democratisch beginsel probeert in de pas te
blijven bij de onverdraagzame populistische politieke cultuur die ons
land de 21e eeuw in heeft gekatapulteerd. Er rest niks dan een rol in
de marge. Slippendragers. Een paar aardige bijbanen voor de trouwe
leden. En omdat het hare majesteit heeft behaagd en er verder toch
geen enkele eer meer te behalen is, op Koninginnedag 2006 een regen
aan koninklijke onderscheidingen voor al die Lousewiesen en
Louwietjes, die hoe treurig ook hun historische positie op dit moment
ook is, toch nog op de valreep in dankbaarheid deze Judaskus hebben
aanvaard. Hebben ze in ieder geval nog iets.

Waarom is er nooit een politicus te vinden die denkt aan het
landsbelang. Trek de stekker uit dit kabinet. Lousewies. It’s better
to burn out than to fade away. 40 jaar D66. Het is leuk geweest. We
hebben gelachen met van Mierlo. Gegniffeld om Terlouw. Nogmaals
gelachen met van Mierlo. Paars aangelopen met Hans Dijkstal.
Getrokken aan Thom de Graaf. Ons de ogen uit de kop geschaamd voor
Boris Dittrich. En nu ben jij het. De eerste vrouw en de laatste
leider. Van een schitterende tragische symboliek. Het is volbracht.

-------------------------

Manuel beschrijft de werkelijkheid zoals deze ten diepste in zichzelf
is en zoals die zich aan hem voordoet. Veel mensen beschouwen hun
(eigen) wereld als een soort Keukenhof waar de mooiste bloemen
(lijken te) bloeien. Als iemand daar gelukkig van wordt: wie zou je
dat willen ontzeggen?

Maar Manuel, die door diezelfde tuin loopt, heeft de hinderlijke
eigenschap niet naar de bloemen te kijken of de bloesem op te
snuiven. Hij kan het niet laten om de stenen op te tillen waar de
bezoekers over lopen en te zeggen: kijk, hier nou eens! En daar toont
zich een heel andere wereld, de wereld van insecten, torren, wormen
en maden, het gevecht op leven en dood, de geur van bederf.