amendement: verkorte versie van het "manifest"

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Apr 30 13:52:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:

> Maandag 1 mei is de deadline voor het indienen van moties en amendementen voor congres 83.
>
> Wie het de moeite waard vind om onderstaande verkorte versie van het "manifest" als amendement op het congres te laten behandelen, moet zijn naam en lidnummer mailen naar: j.wijsmuller at planet.nl
>
> Ik, John Wijsmuller, zal bij voldoende positieve reacties het amendement indienen bij het landelijk bestuur en vervolgens uw handtekeningen verzamelen.
>
> Groeten,
>
> John Wijsmuller

Ik ga niet naar het congres, maar het is belangrijk om eens een keer
goed na te denken over de betekenis, of het gebrek eraan, van dit soort
stukken.

Het manifest is 570 regels lang vrijblijvendheid, leest lekker weg, maar
"where's the beef"?

Zinnen zoals "Ook in de toekomst zullen er problemen zijn die om een
oplossing vragen" (regel 538, maar ik had bijna elke regel als voorbeeld
kunnen nemen), wat schiet iemand daar nou mee op? Terecht is die zin
niet terug te vinden in de verkorte versie. Maar ik vrees dat ook dat
stuk aan precies dezelfde bloedarmoede leidt.

Niet voor niets worden partijprogramma's door geen mens gelezen. Van
goedbedoelde platitudes wordt niemand iets wijzer.

Waar wel dringend behoefte aan is, dat is daadwerkelijk inzicht. Er is
een algemeen aanwezige indruk dat zeer veel publieke taken slecht en
inefficient uitgevoerd worden, met te veel, duurbetaalde, managers.

Mensen zitten te springen om daarover iets te horen. Pas toe wat
theoretisch bekend is van de evolutie van bureaucratieën.

Om wat in de stemming te komen een paar populaire 'wetten':

+ Parkinson's law - work expands so as to fill the time available for
its completion.
+ Dilbert Principle - The most ineffective workers are systematically
moved to the place where they can do the least damage: management.
+ Peter Principle - In a hierarchy, every employee tends to rise to his
level of incompetence.

Maar er zijn veel meer en veel belangrijker mechanismes die het haast
wetmatige functionele verval van diensten veroorzaken. Het persoonlijke
  belang strookt zelden met het belang van de dienst. Macht is de beste
basis om dat eigen belang zeker te kunnen stellen. Macht is een geheel
andere tak van sport dan competentie.

Maar goed, ik ben geen socioloog en heb geen studie gemaakt van de
processen die hier spelen. Met gezond verstand kom je trouwens ook een eind.

Ik denk dat de overheid de rol van 'regelneef' die alles voorschrijft,
controleert en handhaaft af moet leggen, en af kán leggen. Stel iedereen
in staat om zélf aktie te ondernemen als men iets 'fouts' constateert.

Dáár komt wel aktieve ondersteuning van de overheid bij te pas. Om
feiten te vast te leggen. Om kennis, informatie en best practices te
verzamelen en ter beschikking te stellen. Om conflicten te beslechten.
Om kwade trouw te bestraffen. Om nuttig werk te belonen.

Mijn eerdere pleidooi voor een onafhankelijke databank onder rechterlijk
beheer, waar al het potentiele bewijsmateriaal in gedumpt kan worden met
garanties over bescherming van privacy, past perfect in de actievere rol
van de burger. Misdrijven kunnen opgelost worden op basis van dat
bewijsmateriaal. Snel, onomstotelijk, minder arbeidsintensief, en zonder
de privacy aan te tasten. Dat scheelt nogal!

Breng in kaart wat zo'n radicale heroriëntatie van de overheid allemaal
zou kunnen opleveren, en begin met eenvoudige, concrete voorbeelden.

Daarna zijn er geen ronkende volzinnen meer nodig om duidelijk te maken
wat het bestaansrecht van D66 is.

Bart

> amendement voor congres 83 in Zutphen:
>
> vervang de gehele tekst door: