Koerscrisis: Wordt D66 al dan niet opgeheven ?

Wed Apr 26 13:03:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>[Vanmorgen beweerde D66-voorzitter Frank Dales (...) dat D66
>de koers niet moet verleggen na de verkiezingsnederlaag in de gemeenten
>omdat D66 van mening is dat de gemeentelijke politiek los staat van de
>landelijke.

 Peter Slegers <pesl at IAE.NL>,
>Inderdaad, goed gezegd Frank! Er zijn genoeg mogelijkheden om de koers te
>verleggen via interne verkiezingen voor de nieuwe lijst, vice voorzitter
>LB en het verkiezingsprogramma.

 [Mogelijkheden te over - maar het *gebeurt* overigens *niet*, Peter]

 Ik, eerder,
>Kennelijk gaat het omgekeerde weer niet op: de locale afdelingen mogen
>weer wel opdraaien voor de koerscrisis.

 Peter daarover,
>Gij draait een redenering om die niet om te draaien valt. Feit is dat
>plaatselijke afdelingen nu eenmaal worden afgerekend op het landelijke
>politieke beeld.

 [Gij ?]

 Ik zie hier geen strijdigheid in met datgene dat ik stelde.

 Men kan er wel een 'kip-en-het-ei'-redenering van maken: eerst is er
 een koerscrisis, dan een verkiezingsnederlaag en dan weer koerscrisis.
 Feit wil dat dit het geval is. Men kan dan de -oneigenlijke- vraag
 stellen wat er nu eerder was, de koerscrisis of de verkiezingsneder-
 laag. Volgens mij is dat een oneigenlijke vraag omdat het hier geen
 'kip-en-het-ei'-redenering ('cyclische causaliteit' - of hoe pseudo-
 intellectuelen dat ook mogen noemen) betreft.

 Het is overduidelijk dat de koerscrisis leidde tot de verkiezingneder-
 laag. Kennelijk kan jij je in die koers wel vinden en dus wil je die
 nederlaag niet zien als een gevolg van je eigen stellingname en als
 teken dat de huidige koers volkomen fout is. Begrijpelijk, maar daarom
 nog niet terecht.

 En dit houdt zeker niet in dat ik die omkering van de presentatie van
 de D66-voorzitter (die *zelf* nota bene de zaak om dezelfde reden om-
 keert) niet had mogen maken... Frank Dales had beter kunnen betogen
 wat er zoal 'zo fantastisch' is aan die rampzalige koers van D66.