Politiek / Cijfers als nieuwe religie

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Wed Apr 26 09:42:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk in het middden; "hier ben ik je even kwijt".

Ik wilde niet dat de welwillende lezer de buitenlandse politiek van Amerika zou "verwarren" met de relatie overheid/burger die hier in het algemeen uitstekend is. Geholpen door het feit van gekozen rather dan aangestelde  leidinggevenden. Bad job? Weg met dat manneke. Zelfschonend want er staan altijd genoeg klaar die denken dat ze het beter kunnen en dus "run for Office". Van onderwijs tot sheriff tot major tot gouverneur.
Incompetent?  Wordt ie weggestemd.  Corrupt?  Er zitten altijd voldoende mensen op het vinketouw om ze niet alleen het bos in te sturen maar ook op te sluiten.

dirkie
Henk Elegeert <HmjE at Home.nl> wrote: REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Helemaal met Henk eens dus.

:)

 > Cijfers zijn het eind resultaat van het
> vergaren ervan (tijd) en ze dan op een bepalde manier intepreteren
> (nog afgezien van de accuracy) om ze vervolgens te gebruiken om met
> nog meer regeltjes te micro-managen. Probleem opgelost? Nee, Groter
> probleem gecreerd.

Goed gezien, dirkie. Geen controle dus op de uitvoering die een groter
probleem zou kunnen voorkomen.

> De burger merkt er weinig van op het eerste
> gezicht en er de oorzaak zoeken voor het algemeen ongenoegen is
> onjuist. De burger wordt in Holland, door een manupilerende overheid
> vertrouwd op de basis van zoals de waard is vertrouwd hij zijn
> gasten. In andere woorden de overheid liegt bedriegd en manipuleert,

De praktijk, helaas ....

> en zo een overheid wordt slachtoffer van zijn eigen gedrag.

Tenslotte wel, idd.

> Als
> eerste moeten we in hollandland niet de advocaten afmaken maar het
> wantrouwen van de overheid die omdraaien zoals dat hier gebeurd in de
> relatie burger overheid.

Maar dan nog, dirkie, ze hebben/genieten hier een bescherming daar wordt
je stil van hoor. Kijk, bij jullie daar zijn ze gekleurd, dacht ik, maar
ook vertrokken als ze worden weggestemd. Hier blijven ze zitten tot
sint-juttemis, whatever. Zelfs de grootste schurk krijg je hier niet
meer weg.

 > Om dat te kunnen begrijpen moet je wel even
> de internationale politieke opstelling van dit land gescheiden zien
> van de (directe) relatie  burger/overheid.

??? Ik mis even je punt hier.

 > De burger wordt hier, in
> volmaakte tegenstelling tot holland, vertrouwd op zijn woord.

Dat moet een verademing zijn, dirkie, en om jaloers op te worden. :)

Als hier -jongeren bijvoorbeeld- gebruik maken van recht spreekrecht
publiek (tijdens seniorenconvent), dan doet men alle moeite om duideljk
te maken dat men niet geintresseerd is. Met name de burgemeester zelf
laat door zijn houding (luistert aantoonbaar niet), en uitblijven van
een reactie zijn minachting blijken. Reacties daarop stelt hij dan weer
niet op prijs, waartegen hij dan ook prompt aangifte deed.

> Met
> dien verstande dat elke verklaring van die burger tegenover een
> ambtenaar gemaakt is of wordt "on his own recognisans". Hij hoeft dat
> niet te onderbouwen.

Daar is toch ook eigenlijk geen enkele noodzaak toe. We hebben deze
benadering ook aan de politiek te danken. Strikt volgens de regels zou
het niet mogen ook. Hoe dan ook, het is discrimineren, en met een doel.

> In Nederland moet 'die waarheid' IEDERE KEER
> weer bewezen worden door de burger. Met als resultaat een muur van
> onnodig papierwerk en tijd en paperassen om te bewijzen dat hij te
> vertrouwen is.

En vaak terwijl zij (de overheid) de informatie allang in huis hebben.

 > Dat nu zelfs verder dan ordinair vertrouwen gaat, Waar
> dus nu het vertrouwen is uitgebreid tot een punt van 'de ordinaire
> burger is niet in staat te beoordelen wat goed voor hem is, daar zijn
> wij veel beter in'

Hervormingen, dirkie, heet het hier. :)
D66 doet volop mee.

> Nu dus wat wordt hier gedaan met zij die liegen voor een ambtenaar?
> Heel eenvoudig. Dat komt vroeg of laat automatisch boven drijven en
> dat is een felony. Misdaad dus en daar staat gevangenis straf op...

Klinkt logisch, en daarom doen wij het hier waarschijnlijk niet. :)

> Waar dus in Nederland de ambtenaar elke keer weer 700% zekerheid moet
> hebben zijn ze hier in 5 minuten klaar. Hollandland guilty until
> proven innocent, Amerikaland innocent until proven guilty.

Overigens, dat 'guilty until proven innocent' is een vorm, dirkie waar
aan de voorwaarden nooit en te nimmer voldaan kan worden.

We hebben de strekking ervan nog te danken aan (g)Lubbers en de zijnen.
Die gingen namelijk niet uit van de onschuld van mensen, maar van
berekenende. Een projectie uiteraard.

> Wat is beter? Als je ervan uitgaat dat grosso modo de gemiddelde
> burger de waarheid presenteerd dan wordt er in holland een
> ontzettende hoop tijd een energie verspilt in onnodige dictatoriale
> bureaucratie.

Dat is het ge-/verworden, dirkie. Ik hoop dat D66 zich er snel van gaat
distantieren.

> Speciaal ergerlijk voor die grosso modo welwillende
> burger.....

Precies, en idd het grosso modo.

 > Toch goed he dat die ombudsman al na 6 maanden wist wat
> de nederlandse burger al 10+ jaar ervaart!

Daarom, dirkie, zet het echt wel zoden aan de dijk, mijn vraag? Is het
eigenlijk niet (inmiddels) onderdeel geworden van het probleem?

> Dan als laatste een vraagje? Hoe komt het dat ik hier, en niet alleen
> hier, steeds maar weer hoor/lees van het disfunctioneren van
> overheids instellingen voor wat betreft het tijdig reageren, of
> oplossen van problemen voor de burger. En NOOIT over de
> belastingdienst die het allemaal wel op tijd kunnen en precies de
> burger weten te vinden als het om het innen gaat?

We hebben het hier niet zo op 'small bills' ?! ;)

Bovendien, we kunnen de overheid niet echt controleren, en die doet er
op allerlei manieren haar best voor dat zeker zo te houden.

Daarnaast, men denkt hier nog steeds dat grote rekeningen automatisch
ook kwaliteit betekent ...... zucht :(
Die zuinige Hollanders ook ! :)

Henk Elegeert

Blab-away for as little as 1¢/min. Make  PC-to-Phone Calls using Yahoo! Messenger with Voice.