Antw.: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Apr 25 19:37:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 25-apr-2006, om 19:26 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Elma Ouwehand wrote:
>
> (knipje)
>
> Daar heb je helemaal gelijk in Elma. Maar het komt voor de regel
> neer op onbevoegd natuurlijk. Wie gaat het hebben over wel bevoegd
> en toch onvoldoende bekwaam?

de schoolleiding en de betrokkenen?

> En soms zijn ze al blij als ze tijdelijk iemand kunnen vinden,
> hoezo bijscholingsprogramma?

klopt. maar kan anders

> Zie vervolg.

> Hmmm, wat negatief...

ervaringen hè

> Wat is er tegen competities?

hangt ervan af wie ermee op de loop gaat

> Ik herinner me de jaarlijkse dagen die de vier Montessori lycea
> onderling organiseerden. Wiskunde olympiade was ook leuk. Of iets
> als de solar race maar dan op een technisch eenvoudiger nivo.

is prima natuurlijk

> Mogelijkheden te over, al naar schooltype, leeftijd, belangstelling
> en wat er toevallig speelt. Essay, debating, zwem, foto, puzzel,
> quiz, fiets, estafette, schaak, skate, turnen, voor mijn part
> vliegeren. Programmeren, beleggen, creatief denken, managementspel,
> iets commercieels ondernemen. Muziek, toneel, playback, spotprent,
> songfestival, de mooiste sculptuur, de origineelste schoolreis, de
> leukste 1 april grap (of toch dat laatste maar liever niet... :-).
> En zelf mee-organiseren natuurlijk.

projectonderwijs? noemden wij dat. prima.

> [...]
>
> Daarnaast zou je kunnen denken aan een jeugd-gemeenteraadslid,
> jaarlijks gekozen door alle middelbare scholieren die nog geen
> normaal kiesrecht hebben (okee, iemand van de grootste school wint
> waarschijnlijk...). Het organiseren van open dagen, of een aktie
> voor een goed doel, of tegen een misstand. Een schoolkrant, en de
> website natuurlijk.
>
> De resultaten van die activiteiten staan op het internet, en geven
> een indruk of de leerlingen er daadwerkelijk gestimuleerd worden
> tot eigen initiatief en welk nivo ze bereiken.

grin
word maar minister van onderwijs ;)

> Als team/school/wijk/dorp/stad/provincie/land samen proberen te
> ergens mee te winnen of proberen samen iets te bereiken kan enorm
> aanslaan. Vergelijk het clubgevoel bij voetballen, en dan doen de
> supporters zelf nog niet eens mee.

> Die 'slechte' scholen presteren gewoon weinig in vergelijking met
> andere scholen. Gewoon afgemeten aan hoe aktief en succesvol de
> leerlingen van de school zijn op allerlei terrein. En uiteraard aan
> de examen-resultaten.

daar zit 'm nou net nog de kneep ( om maar weer eens theater aan te
halen. ;)

> De school mag alles doen (voor zover geld aanwezig) om beter voor
> de dag te komen. Maar als iedereen

aaah, maar wie is 'iedereen'?

> de school beoordeelt op de aktiviteiten van de leerlingen denk ik
> niet dat ze consultants zullen inhuren...

nou ... kweenie

> Als er iets is wat ouders kunnen begrijpen dan zijn het
> activiteiten en prestaties van de leerlingen denk ik.

dat is helemaal waar, maar heel moeilijk meet- en vergelijkbaar

gr elma