Democratie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Apr 25 15:41:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democratie
>
> Het is mij verschillende malen opgevallen dat de heftigste politieke
> strijd niet tussen verschillende partijen wordt uitgevochten, maar
> binnen partijen. Binnen partijen geldt een catch as catch can
> principe. Daarom ben ik blij dat Nederland een veelpartijen-systeem
> heeft. Het is een zekere waarborg voor democratie.

Het zou nog mooier zijn als het nog weer dichter bij de burger zelf
terecht zou kunnen komen, John. :)

Dat politiek weer iets van de burger zelf wordt en het debat daar
(weer/opnieuw) een plaats krijgt. Dat politieke partijen meer vorm zijn,
dan inhoud (die is voor de paticiperende burger(s)), en het dan om de
kracht van argument gaat in de diverse beschikbare besluitvormingen en
waar je aanwezigheid er toe doet, ipv, volledige vooraf al genomen
ge-/be-, en uitgewerkte besluiten.

Politieke Partijen zijn ook niet meer dan een middel om ..... helaas bij
andere uitgegroeid tot machtscentra om de macht. Gefocused op de stem
van de kiezer, niet om die kiezer zelf. Die wordt tot verliezer (gemaakt).

Henk Elegeert