Antw.: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Apr 25 14:47:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In het bedrijfsleven zijn er natuurlijk ook controlfreaks, maar daar heb
> je natuurlijk wel altijd nog het houvast van hoe je het doet t.o.v. de
> concurrentie.
>
> Maar meer to the point, ik las net toevallig een stukje op de site van
> onze Ursi Lambrechts:
> http://www.ursielambrechts.nl/news/item/Kwaliteitswaarborgen_voortgezet_onderwijs/

Afschuwelijk stuk, idd.

Geen enkele ambitie ook maar iets te willen betekenen voor de
leerlingen. Scholen (lees: door (lokale)overheid georganiseerde
leeftijdszuilen) zijn allang niet meer van deze tijd. Passen ook niet
binnen de gedachte van een leven lang leren en daarvoor ook zelf
verantwoordelijkheid nemen.

D66 was voor maximaal 12 leerlingen (dat waren ze tenminste ooit). De
vraag is dan of je daar hele onderwijsfabrieken voor moet hebben, en of
je niet eens naar andere mogelijkheden uit moet kijken.

Of je niet een eind zou moeten willen maken aan die uit de tijd van de
verzuilde gedrochten af zou moeten en de jeugd en jongeren werkelijk op
hun eigen kwaliteiten wilt aanspreken en (verder)ontwikkelen. Dit land
kent als geen ander een verzuiling in leeftijd dat de 'maatschappij'
waarmee je in dit land te maken krijgt bijna geen andere meer is dan
leeftijdsgebonden. Afschuwelijk gewoon.

D66 past haar beleid maar niet aan op die meer geindividualisseerde
maatschappij, en geilt op studenten om aan klantenbinding te doen. Een
blinde vlek hebbende voor deze vorm van zuil.

Waarom D66 niet veel meer aandacht besteed aan bv. thuisonderwijs is mij
een raadsel. En in het verlengde daarvan het onderwijs verder te
ontwikkelen en te organiseren. Dus meer in de maatschappij als geheel.

> Dat is een goed voorbeeld van hoe het juist de *goede intenties* zijn
> die de bron vormen van de regeltjes-ellende.

De regeltjes ellende zit hem in de wijze waarop wij in Nederland
onderwijs menen te moeten (blijven) geven. In van de maatschappij
geisoleerde instituten.

> [...]
>
> Maak in plaats van dat soort regeltjes de werkelijke kwaliteit van het
> onderwijs zichtbaar, dus niet in termen van bevoegdheden, lesuren en
> geld, maar in termen van de beleving van leerlingen, ouders en docenten,
> in termen van resultaten en prestaties, in termen van aanwas van nieuwe
> leerlingen.
>
> Organiseer als structureel onderdeel van het onderwijs een veelheid van
> plaatselijke, regionale, landelijke en internationale competities die
> iedereen tot het uiterste motiveren om iets memorabels te presteren.

Het is een goed voorbeeld van hoe het juist de *goede intenties* zijn
die de bron vormen van de regeltjes-ellende.

Het is een - wat zeg ik, de meest - vreselijke vorm van betutteling.

> Publiceer die prestaties (al dat spul komt tegenwoordig automatisch op
> een website natuurlijk), wat de leerlingen tot stand hebben gebracht,
> wees daar trots op.

Ik ben gek, Bart. Ik schaam me dood een kind op te laten draaien voor
een dergelijke vertoning. 'Trots' is wel het aller aller laatste wat dan
in mij opkomt. Want, waarom zou ik ook ?

> Het verschil tussen goed en slecht onderwijs zal
> snel duidelijk worden, en 'slechte' scholen zullen er alles aan doen om
> de goede voorbeelden te volgen.

LOL. Welke goede voorbeeld? In wat, goed/slecht 'onderwijs' ? Het heeft
helemaal niets met onderwijzen van doen, Bart.

> Dat zou mijn aanpak zijn, laat men elkaar motiveren in plaats van onder
> curatele gesteld te worden door Den Haag, wat juist demotiveert en
> averechts werkt.

Je kunt je ook onder curatele laten stellen door, Bart. :) Je kind
zijn/haar ambitities laten offeren voor het fabuleren van anderen.
Waarom zou ik er uberhaupt van uitgaan dat wat Bart denkt dat motiveert
niet juist demotiveeert? Laat staan avererechts werkt of uberhaupt.

Ga eens een stukje fietsen, schijnt goed te zijn voor de werking van de
hersenen. ;)

Henk Elegeert