Pechtolds grondwetswijzigingsvoorstellen

Fri Apr 21 19:31:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ene levensgevaarlijk voorstel inderdaad, van partij-o-craat Pechtold.

In ons bestel, monisitisch meerpartijenstelsel, waar kamerleden zich binden
aan regeringsvorming,
is het nogal gemakkelijk een tweederde meerderheid te halen in een
kabinetstermijn,
dwars tegen de vrije meerderheid van kiezers en gekozenen in. Koehandel.

Maar los daarvan, twee zittingstermijnen om een grondwet met overgrote
meerderheid, twee keer, te wijzigen, is een nodige garantie tegen de waan
van de dag. Zelfs met een grondwetsreferendum, dat inderdaad een verbetering
is van behandeling in de Eerste Kamer die door provinciale-statenleden wordt
gekozen.